صفحة: 13

ברקים ורעמים / יהונתן גפן , עמ ' 16 שירי החור שנכתבו בעשורים שסביב קום המדינה עסקו בעיקר בפן התועלתני של החור - הגשם , המים לשדות ולצמחים וערכם מנקודת מבט לאומית - חקלאית - התיישבותית . הסגנון של רבים משירים אלה היה חגיגי עד כדי דרמטיות . " ברקים ורעמים " , לעומתם , נוגע בגילויים של החור שהם חסרי חשיבות לאומית אבל משמעותיים מאוד לילדים : הקולות והצלילים שנשמעים בליל חור . בשיר שישה בתים , ארבעה מהם שווים באורכם - כל אחד בן 4 שורות . שני הבתים האחרים , א שיש בהם יחד 8 שורות , מתחלקים אחרת . 7 שורות בבית הרביעי , שורה אחת בבית החמישי . החריזה בבתים בני 4 השורות סדירה , אבל בבית בן 7 השורות היא כמעט נעלמת , והבית כולו נשמע כמונולוג טיעוני בסגנון דיבורי ולא שירי . השורה הבודדת היא הבית השמיני - סוג של " פאנץ ליין " , שורת " עוקץ " המעלה חיוך : " לעיתים רחוקות אתה פוגש רעם נחמד " . הבית הראשון והאחרון זהים , ומביעים עמדה ילדית בלתי צפויה : " ברקים ורעמים / בליל חור קר / לא נשמעים תמיד / אותו דבר " . דברים הנשמעים מפיו של דובר ילד , השוכב במיטתו בלילה , עד לשרשרת הברקים והרעמים , קובע עמדה אישית ומודה במידה של איפוק שהרעמים מפחידים אותו . לפני הקריאה בררו עם הילדים את הצירו " ברקים ורעמים " . למה אומרים את המילים האלה יחד ? קריאת השיר אחרי הקריאה הראשונה בקשו מהילדים לשים לב במיוחד לבית הראשון והאחרון , וקראו את השיר פעם שנייה . שאלו : מה מיוחד בשני בתים אלה ? האם הילדים מסכימים עם הנאמר בהם ? בקשו מהילדים להרחיב את תשובותיהם על פי ניסיונם . שאלו : כמו מה נשמע רעם ? כמו מה נראה הברק ? אפשר לשוחח על הרגש שהילד מזכיר בעקיפין במילים " שלא נעים לשמוע , / בעיקר אם אתה לבד " . שאלו : למה הילד התכוון בדיוק ? מה הוא מרגיש ? למה הוא לא אומר בגלוי ? בעבודה עם ילדים קוראים אפשר לבקש שימצאו מילים המתארות את הרעמים והברקים : רחוקים , קרובים , מפחידים , חלש , בינוני , חזק , נחמד . אין צורך להשתמש במושג " תארים " . לאחר הקריאה בזמן זה של השנה רוב הילדים עדיין אינם קוראים , ולכן הפעילויות מצוירות . בפעילות 1 הילדים מתבקשים להבחין בין מה ששומעים ( רעם ) לבין מה שרואים ( ברק ) בחור . בפעילות 2 הילדים מתבקשים לתאר את התחושות האישיות שלהם בזמן סערת חור . כל תגובה כאן מתאימה - יש מי שפוחדים , יש מי שמתכסים בשמיכה , יש מי שרצים להורים , ויש בוודאי גם כאלה שהתופעות הללו מסקרנות או משעשעות אותם . פעילות 3 מתקשרת לשורה " לעיתים רחוקות אתה פוגש רעם נחמד " . הילדים מתבקשים להביע את דעתם על כוונתה , מה חשב המשורר כשכתב אותה , מה הוא מרגיש בנוגע לרעמים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار