صفحة: 6

( ראי הרחבה בנושא האיורים - בסעי הבא ) . ילדי ישראל התברכו בספרות עשירה , המשקפת את רבדיה של השפה העברית . בעידן שבו פרטי המידע מתיישנים , מתחדשים ומשתכפלים בקצב מסחרר מציעה היצירה הספרותית האיכותית אתגרים שתוקפם לא פג : ריבוי משמעויות , מבע מורכב , שימוש מיטבי ומדויק באוצר מילים , דמיון , יצירתיות וחשיבה מקורית . המפגש האישי והכיתתי עם ספרות יפה מאפשר לשכלל כלים אלה גם אצל הקוראים הצעירים . התמודדות זו של קוראים היא רלוונטית ונחוצה בהקשר של כישורי המאה ה - , 21 כישורים השמים דגש רב על יצירתיות , ביקורתיות ותקשורת . האיורים בחוברת ישנם ספרי ילדים הנחקקים בזיכרון ביחד עם האיורים שליוו אותם . לדוגמה , הדמות של דודי שמחה באיוריה של רות צרפתי היא חלק בלתי נפרד מהדמות שיצר ע ' הלל , וציור הכריכה של שמואל כץ לספר " דירה להשכיר " שייך לזיכרון חרוזיה של לאה גולדברג . על תפקיד האיור בספרות הילדים כותבת ד " ר תור גונן : " הפונקציות שממלא האיור בספר לגיל הרך הן רבות . הוא מקביל למילה הכתובה , ממחיש מושגים מופשטים או מספק קונקרטיזציה כאשר דמות הגיבור וסביבתו אינם מתוארים בטקסט , מדגיש או סותר אספקט מסוים מן הטקסט , מפרש ומרחיב את משמעותו על ידי דימויים שאינם נמצאים בטקסט . האיור עוזר לילד לזכור את הסיפור , מפשט עניינים מורכבים והופכם קלים להבנה , מרחיב את כושר התמצאותו של הילד בסביבתו , מעשיר את עולמו האסוציאטיבי , מקנה לו אט אט רבדים תרבותיים וסמליים , מפתח את הרגש האסתטי ומעדן את חושיו . האיור והממד הוויזואלי ממקמים את הטקסט באווירה ויזואלית ריגושית רבת - פנים , הנותנת לספר כולו את אופיו ואת כוח המשיכה שלו . " המאייר יזהר כהן מצביע על רבדים שמאייר טוב מוסי לטקסט הספרותי : " לדעתי מאייר טוב הוא מאייר שיכול לשיר בקנון עם הטקסט , שמוצא את מקומו לצדו , ולא משק אותו כמו ראי , שטווה חוטים בין השורות ומעשיר את חוויות הקריאה כאשר הוא חוש דברים שלא נאמרו על ידי הכותב , דברים שיכולים לפתוח לקורא עוד חלון להבנה של הטקסט . מאייר ואיור באים מהשורש " אור " , ותפקידם להאיר , לשפוך אור על הטקסט , לשמר דיאלוג בין האיור לטקסט " . כאמור , בחוברת זו השתדלנו לקרב את התלמידים לחוויות הקריאה בספרות ילדים , וכן כל הטקסטים הספרותיים מאוירים . חלק מן האיורים נלקחו מהספרים המקוריים ( למשל : רוגז , רוח רוח , מיכאל - את כולם צייר דוד פולונסקי לספר פרח נתתי לנורית מאת מרים ילן שטקליס ) , ויצירות אחרות אוירו בידי מאיירים שונים במיוחד לספר זה . . 2 ד " ר תור גונן היא מומחית בנושא האיור בספרות הילדים . הציטטה לקוחה מתוך " גונן , רות ( תור ) " מסרים ערכיים בספרי - ילדים ישראליים מאוירים לגיל הרך בין השנים " 1984 - 1948 . 3 בתוך אנדרמן , נירית , " על ענפי השירה " ( ריאיון עם המאייר יזהר כהן ) , עיתון " הארץ " 1 . 7 . 2010

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار