صفحة: 8

בדפים אלה יש הפניה למספר הפרק וליחידה שבהם הופיעו הנושאים הלשוניים ואוצר המילים המתורגל בדפי העבודה . גם נושאים שלא היו במוקד היחידה מופיעים לעיתים בדפי התרגול כחזרה על דברים שנלמדו מוקדם יותר בספר או בכיתה ג . המהדורה הדיגיטלית של הספר " מדברים בעברית " לכיתה ד כוללת קובצי שמע להאזנה ופעילויות ובמשחקים דיגיטליים המיועדים לכיתה ולעבודה פרטנית . מטרת הפעילויות והמשחקים המתוקשבים היא תרגול משפטי מפתח ומבני שיח יומיומי שגורים וכן חזרה ותרגול נוסף של אוצר המילים והנושאים הלשוניים הנלמדים בספר הלימוד . לשם השגת מטרות אלה פותחו במיוחד פעילויות ומשחקים אינטראקטיביים , המשלבים גרפיקה , שמע וסוגי משחקים המבוססים על עולם התוכן של ילדים צעירים . פעילויות ומשחקים אלה יכולים לשמש לתרגול חוזר ונשנה בצורה מהנה וחדשנית בכיתה או באופן פרטני , על פי הצרכים השונים של התלמידים בכיתה . הצעות נוספות להפעלה בכיתה משולבות במדריך למורה במטרה לזמן התנסות ותרגול בעברית בדרך חווייתית ומשחקית . פעמים רבות הצעות אלה מופיעות תחת הכותרת : זמן משחק , דיבור ועוד . ההצעות כוללות גם פעילויות ומשחקים עם חומרי עזר כגון : תרגול מילים של רגשות באמצעות משחק כדור וכרטיסיות עם תמונות ( לעמודים 28 ו - 32 בספר ) , תרגול מילות שאלה באמצעות פתקים ומשחק במעגל ( לעמוד 41 בספר ) , תרגול נטיית פעלים בעבר באמצעות העברת חפץ ( לעמוד , ( 109 לתרגול התבנית אוהב / רוצה / יכול + שם פועל באמצעות משחק בינגו כיתתי ( לעמוד 44 בספר ) , ועוד . לצדן מופיעות גם הצעות לפעילויות של יצירה ושילוב אמנויות , כגון : המחזת שיחת מסרונים ( לעמוד 30 בספר ) , תרגול אוצר מילים באמצעות ציור וצביעה ( לעמוד , ( 119 יצירת מצגת והכנת תערוכת תמונות על טבע בשכונה ( לעמוד 163 בספר ) , ועוד . מומלץ גם להפעיל בכיתה ובבית הספר פעילויות ואירועים המקדמים התנסויות של התלמידים ברוח הלמידה המשמעותית , כגון : הקמת שוק עירוני בחצר בית הספר , שבו קונים ומוכרים בעברית ; הכנת ספרונים אישיים למשפחה או לחברים צעירים בבית הספר ; יום קומיקס בעברית ; בוקר שירה בעברית ; יום משחקי חצר בעברית ; חגיגה של יום הלשון העברית ( מתקיים ב - כ " א בטבת ); המחזת הצגות המבוססות על סיפורים מהספר והצגתן בהפסקה או ביום הורים ; יום השפות ( שבו יש פעילויות בשלוש השפות ) , ועוד . הערכת הישגי התלמידים היא חלק בלתי נפרד מתהליכי ההוראה והלמידה . על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך יש לשלב בין שני סוגים של פעולות הערכה : א . הערכה מעצבת ( מבוססת על הגישה האיכותית ) – המטרה המרכזית של ההערכה המעצבת היא קידום הלמידה והיא אמורה להוות חלק אינטגראלי מתהליך ההוראה והלמידה . ההמלצה היא לשתף את התלמידים ביעדים ובקריטריונים שעל פיהם הם מוערכים ולתת משוב מפורט שיסייע להם להתקדם בלמידה , כולל הזדמנויות למשוב עמיתים . ב . הערכה מסכמת ( מבוססת על הגישה הכמותית ) – המטרה המרכזית של ההערכה המסכמת היא בחינת ההישגים של התלמידים בנקודת זמן ספציפית לצורך סיכום או דיווח ( למשל לצורך מתן ציון בסיום שליש או בסוף שנת הלימודים ) . ספרי הסדרה " מדברים בעברית " מספקים מגוון הזדמנויות לפעולות הערכה משני הסוגים . מומלץ להיעזר בתכנון פעולות ההערכה בטבלה של פריסת הספר , שבה מפורטים יעדי ההוראה וביצועי ההבנה ברמות החשיבה השונות כנדרש בתוכנית הלימודים . בנוסף , מוצעים למורים מבדקים מתוקשבים לצורך הערכה מסכמת בסוף כל פרק בכל אחד מהספרים . המבדקים בוחנים את הידע הלשוני בכל אופנויות השפה ובמיומנויות השונות : הבנת הנקרא , הבנת הנשמע , קריאה בקול , דיבור וכתיבה , והם מלווים במחוון להערכת ביצועי התלמידים . המבדקים מופיעים בפתקית למורה על גבי הגרסה הדיגיטאלית של הספרים ב " כותר " והם זמינים גם בגרסת הדפסה ( ראו מבדק לדוגמה בנספח ב בעמ ' . ( 222 10 תוכנית לימודים " עברית כשפה שנייה בבתי הספר הערביים " לשלוש חטיבות הגיל : ג - יב , ירושלים התשע " ב ( . ( 2011

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار