صفحة: 12

הצעה למהלך ההוראה של הפרק יחידה : 1 מפגש עם דמויות ביחידה זאת נשאל את השאלה : מה מעניין אותנו כשאנחנו פוגשים אדם חדש . כדאי לפתוח את המפגש ולשאול את התלמידים על הדרכים שבהן הם עורכים היכרות עם ילדים חדשים : מה מעניין אותם לדעת עליהם ? מהן השאלות הראשונות שהם שואלים ? ממה עוד ( סגנון לבוש , התנהגות וכו ' ) , הם לומדים על אותו ילד - מלבד לשאול אותו שאלות ? האם חשוב להם לדעת פרטים כמו מיהם הוריו ומהם ציוניו בבית הספר , או שמעניין אותם לדעת רק על תחביביו ומחשבותיו ? אפשרות נוספת היא לבקש מהתלמידים ליצור שני מכתבים דמיוניים על עצמם : מכתב אחד נועד לוועדת קבלה של תכנית העשרה לימודית בקיץ , ומכתב אחר נועד להציג את עצמם לפני ילד שאמור להגיע לישראל ולהתארח אצלם בבית ורוצה להכיר אותם . בעקבות התהליך הזה , הפנו את תשומת לבם של התלמידים לכך שלעתים המטרה או ההקשר שבהם אנו פוגשים אדם מסוים משפיעים על מה שנרצה לדעת עליו . אחרי התהליך שעברו התלמידים , יהיה קל יותר לדון בקטע מתוך " הנסיך הקטן " ובשיר של ויסלבה שימבורסקה , שעוסקים בדיוק בשאלה : מה אנחנו מבררים על אודות אדם חדש שאנחנו פוגשים . יחידה : 2 דמויות מופת ביחידה זאת נשאל מה הופך אדם לדמות מופת , תוך מתן דגש למעגלי ההשפעה שיש לדמות . עם זאת , גם הדמויות האלה מתמודדות עם קשיים ומתחבטות בשאלות שמעסיקות את כולנו , ולכן נשאל מה אנחנו יכולים ללמוד מחייהן ומעשייתן של דמויות מופת . תוכלו להפנות את התלמידים לעמוד 3 בספר הלימוד , לבקש מהם לזהות את הדמויות המופיעות שם , להגדיר אילו מהן הן דמויות מופת בעיניהם , ולהציע דמות מופת נוספת למשבצת שבה סימן שאלה . בקשו מהם לנמק את הבחירה בדמות שהוסיפו . בדקו אם יש בין הדמויות גם כאלה שהם היו מוציאים מהרשימה , ומדוע . יחידה : 3 מקורות ומסורות הדרך שלנו ללמוד על דמויות מופת שכבר אינן עמנו היא באמצעות מקורות מסוגים שונים - כתובים , מצולמים , מתוסרטים ... ביחידה הזאת נעמוד על סוגים שונים של מקורות , מתוך מטרה להבין את ההבדלים בין המקורות ( לדוגמה , מה ההבדל בין ביוגרפיה שנכתבת על ידי אדם אחר שהכיר את דמות המופת , לבין ביוגרפיה שנכתבת על ידי אדם שלא הכיר את הדמות ; ומה ההבדל בין הביוגרפיות למיניהן לבין אוטוביוגרפיה שנכתבת על ידי הדמות ) , ומתוך מטרה להבין שאין מקור שהוא אובייקטיבי לגמרי ולכן חשוב להתייחס לטקסטים בביקורתיות . עם זאת , גם מקור שאינו מדויק בוודאות יכול ללמד אותנו רבות על הדרך שבה קבוצת אנשים מסוימת תופסת דמות מסוימת . בסיום העיסוק בנושא הדמויות , ספרו לתלמידים מה הספר כולל , והציגו להם את האייקונים השונים ואת מה שהם מייצגים ( עמ ' 15 בספר הלימוד ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار