صفحة: 112

ג . שטח פנים ( עמודים 155 – 150 ) שטח פנים של תיבה הוא סכום השטחים של כל הפאות שלה . כדי לחשב שטח פנים של תיבה , על התלמידים קודם למצוא אילו סוגים של פאות יש לה , לחשב את השטח של כל פאה , ואז לסכום את השטחים . בכל התיבות יש שלושה זוגות של פאות שוות ממדים לכל היותר , כך שבפועל יש לחשב שלושה שטחים לכל היותר . המושג " שטח פנים " נוטה לבלבל תלמידים . רבים מבלבלים בינו ובין המושג " נפח " ( שילמדו ביחידה הבאה ) , כשם שרבים מתבלבלים בין המושגים " היקף " ו " שטח " . ביחידה הזאת מקשרים בין שטח פנים של תיבה ובין מספר המשבצות של 1 סמ " ר שיש על הפאות שלה . ביחידה הבאה מקשרים בין נפח של תיבה ובין מספר הקוביות של 1 סמ " ק הממלאות אותה . יש לוודא שהתלמידים מבטאים נכון את המושג שטח פנים ולא אומרים בטעות שטח פנים . המילה פנים מדגישה את החוץ , ואילו המילה פנים קשורה לתוך ועלולה להעצים את הבלבול עם נפח התיבה . מומלץ מאוד לא ללמד דרכי קיצור ונוסחאות לחישוב שטח פנים . הנוסחאות מורכבות מדי ומועדות לטעויות כשהן נלמדות ללא הבנה . כשהתלמידים לומדים שכדי למצוא את שטח הפנים עליהם לחשוב על פאות התיבה , החישוב נעשה הגיוני וברור יותר , וגם ההבחנה בין שטח פנים ובין נפח נעשית ברורה יותר . בפעילויות 6 – 1 התלמידים לומדים מהו שטח פנים של תיבה וכיצד מוצאים אותו . תחילה הם מוצאים את מספר המשבצות של 1 סמ " ר המסורטטות על תיבה ומגלים שמספר המשבצות הוא למעשה סכום השטחים של כל הפאות בתיבה . לאחר שמצאו את סכום השטחים , הם לומדים שהסכום הזה נקרא שטח הפנים של התיבה . כדי למצוא את שטח הפנים של תיבה יש לחשב את השטח של כל אחת משש הפאות . מכיוון שהפאות הן מלבנים , אפשר לחשב את שטחיהן על ידי הכפלת האורכים של שתי צלעות סמוכות . בסעיפים א ו - ב של פעילות 1 התלמידים משערים באיזו תיבה צובעים יותר משבצות – תיבה ה או תיבה ג – ומציעים דרכים לבדוק את השערתם . בשלב הזה אינם אמורים להסתמך על חישוב . דיון בהשערות התלמידים יכול להציף טעויות כמו להתחשב בפאות הנראות בלבד או בפאות הקדמיות בלבד . כמו כן זאת יכולה להיות הזדמנות להזכיר לתלמידים כיצד למצוא את מספר המשבצות על פאה אחת בעזרת תרגיל כפל , ולא באמצעות מנייה . בסעיף ג התלמידים מתבקשים לצייר את כל שש הפאות של תיבה ה על לוח משבצות ולמצוא את מספר המשבצות על כל פאה . חלק מהתלמידים יחשבו את מספר המשבצות על כל אחת משש הפאות בנפרד , וחלק מהתלמידים יבינו שבמקרה הזה די לחשב את מספר המשבצות על פאה אחת מכל סוג . בסעיף ד התלמידים מתבססים על הידע שרכשו , ועליהם להבין שבקובייה כל שש הפאות שוות בממדיהן , ולכן יש לחשב שטח של פאה אחת ולהכפיל אותו ב - . 6 שימו לב שבפעילות 1 לא מזכירים כלל את המילה שטח ומדברים רק על מספר המשבצות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار