صفحة: 89

פעילות 1 משמשת בעיקר דוגמה . התלמידים מתבקשים לקפל שתיים מן הצורות בדרך המתוארת בפעילות ולבדוק אם הם מסיקים את אותה מסקנה שהסיקה נועה . מטרת הפעילות היא לוודא שהתלמידים מבינים כיצד לקפל את הצורות ומה עליהם לבדוק כשהם מקפלים אותן . בפעילות 2 מפנים את התלמידים אל כל 12 הצורות ומבקשים מהם לבדוק אילו מהן אפשר לקפל כך שחלק אחד שלהן יכסה בדיוק את החלק האחר . כשאפשר , התלמידים מחפשים קווי קיפול נוספים . הם מתעדים את הממצאים על הצורות המוקטנות שבפעילות . הצורות המוקטנות שבעמוד הזה ישמשו את התלמידים לתיעוד ממצאיהם גם בפעילויות הבאות . רק לאחר שהם מסיימים לבדוק את כל הצורות ולמיין אותן לצורות שאפשר לקפל ולצורות שאי אפשר לקפל , התלמידים מכירים את המושגים " סימטרייה שיקופית " ו " קווי סימטרייה " : אם אפשר לקפל צורה כך שחלק אחד שלה יכסה בדיוק את החלק האחר , לצורה יש סימטרייה שיקופית . אם אי אפשר , אין לה סימטרייה שיקופית . לקווי הקיפול קוראים קווי הסימטרייה . בהמשך מבקשים מהתלמידים " לתרגם " את מה שגילו על אפשרויות הקיפול של הצורות למושגים החדשים . אלה הצורות שלהן יש סימטרייה שיקופית ומספר קווי הסימטרייה שיש להן : צורה א ( , ( 2 צורה ג ( , ( 1 צורה ה ( , ( 1 צורה ז ( , ( 5 צורה ח ( , ( 4 צורה ט ( 3 ) וצורה יא ( . ( 1 צורה ז היא הצורה שיש לה המספר הרב ביותר של קווי סימטרייה . בפעילות 3 התלמידים לומדים תכונה נוספת של צורות בעלות סימטרייה שיקופית : אפשר להפוך אותן , והן ייראו אותו דבר . הם מתבקשים לסדר את הצורות על הציורים המתאימים בדף הצורות כשהצד הצהוב של הצורה כלפי מעלה , וכל צורה מכסה את הציור שלה בדיוק . אפשר לסדר כך את כל הצורות . לאחר מכן עליהם לבדוק אילו צורות אפשר להפוך ולכסות את הציור שלהן בדיוק גם כשהצד הכחול כלפי מעלה . התלמידים מתעדים את ממצאיהם במקום שתיעדו בו את ממצאיהם לאחר הקיפול , בעמוד . 112 כך הם מגלים שכל הצורות שסימנו כצורות בעלות סימטרייה שיקופית הן גם צורות שאפשר להפוך . אחרי פעילות 3 מופיע סיכום התכונות של צורות בעלות סימטרייה שיקופית . שימו לב שלקיפול ולהיפוך נוסף גם שיקוף במראה . בכיתה א למדו התלמידים למצוא סימטרייה של צורה על ידי הנחת מראה עליה . זוהי תזכורת לדרך הזאת . שלוש התכונות האלה של סימטרייה שיקופית שקולות – אם בודקים אחת מהן , אפשר לדעת אם השתיים האחרות מתקיימות . בפעילות 4 התלמידים יכולים לעבוד באופן עצמאי , אך מומלץ לאפשר דיון בין התלמידים . כדאי מאוד לעודד את התלמידים לנסות לשער לאילו צורות יש סימטרייה שיקופית , ורק לאחר מכן לבדוק את השערתם בעזרת שקף הצורות לגזירה שבחוברת האבזרים ( עמוד , ( 19 כדי לבדוק סימטרייה שיקופית בעזרת השקף , גוזרים את הצורה ( אין צורך לגזור במדויק ) . מניחים את השקף כך שהצורה על השקף תכסה בדיוק את הצורה שבספר , ואז הופכים את השקף ובודקים אם הצורה על השקף מכסה בדיוק את הצורה שבספר גם כך . לחילופין אפשר לבדוק אם אפשר לקפל את השקף כך שחלק אחד של הצורה יכסה בדיוק את החלק האחר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار