صفحة: 71

חידות מספרים עמוד – 76 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 142 – 135 ) בפעילות 9 מחשבים שטחים של מלבנים ( ובהם ריבועים ) על פי אורכי הצלעות שלהם . בסעיפים א , ב ו - ד אורכי הצלעות נתונים , ובסעיפים ג , ה ו - ו על התלמידים למדוד חלק מהאורכים בסרגל . הצורך למדוד את האורכים בעצמם מחייב את התלמידים להפעיל שיקול דעת בקביעה כמה צלעות יש למדוד ואילו צלעות יש למדוד , והוא מונע הכפלה אוטומטית של שני המספרים הנתונים . יש לוודא שהתלמידים משתמשים נכון בסרגל למדידת אורך הצלעות . כדי לוודא שהתלמידים מבינים מה הם מחשבים , אפשר לשאול : אם מניחים את רשת המשבצות על אחד המלבנים שחישבתם את שטחיהם , כמו משבצות יהיו בתוך המלבן ? ( מספר המשבצות יהיה שווה לשטח המלבן בסמ " ר . ) במקצת הסעיפים מופיע ריבוע . יש לוודא שהתלמידים מבינים מדוע במקרה של ריבוע די לדעת את אורכה של צלע אחת כדי לחשב את השטח . פעילות 10 משמשת הקדמה לחישוב שטחים של מצולעים הבנויים ממלבנים . בפעילות התלמידים משתמשים בשני המלבנים לגזירה שבחוברת האבזרים ( עמוד . ( 4 תחילה עליהם לחשב את שטחי המלבנים . לאחר מכן הם מתבקשים להרכיב מהם מצולעים חדשים ( וכך גם חוזרים על סוגי המצולעים ) , והנקודה החשובה היא שלא משנה איך נראה המצולע החדש שיצרו , שטחו יהיה שווה לסכום השטחים של שני המלבנים שהוא מורכב מהם . באופן דומה , בפעילויות 11 ו - 12 אפשר לחשב את שטחי המצולעים המורכבים על ידי כך שמחשבים תחילה את השטחים של המלבנים שהם מורכבים מהם . ההתנסות ביצירת מצולע המורכב ממלבנים בעצמם ( פעילות 10 ) מסייעת לתלמידים לראות את החלוקה למלבנים במצולעים המורכבים ולהבין מדוע חלוקה כזאת יכולה לעזור בחישוב השטח הכללי . פעילויות 11 ו - 12 מדורגות מבחינת רמת הקושי שלהן . בפעילות 11 רואים את החלוקה למלבנים , אולם בסעיפים ב ו - ג על התלמידים למצוא חלק מהמידות של המלבנים בעזרת הנתונים שבסרטוט . בפעילות 12 המצולעים מופיעים בלי החלוקה למלבנים , והתלמידים יכולים לחלק למלבנים כרצונם . גם בפעילות הזאת לאחר שהם מחלקים את המצולעים למלבנים , עליהם למצוא את המידות של כל מלבן בעזרת הנתונים שבסרטוט . הסקת המסקנות הנדרשת לשם כך אינה טריוויאלית , וזה אחד הגורמים לקושי בפעילות הזאת . שימו לב שיש דרכים שונות לחלק כל מצולע למלבנים , וכל חלוקה תוביל לחישובים שונים . כדאי לדון עם התלמידים בדרכים השונות ולראות יחד שהתוצאה הסופית – כלומר שטח המצולע כולו – אינה מושפעת מדרכי החלוקה השונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار