صفحة: 69

בהמשך לדיון אפשר לבקש מהתלמידים לחשוב על מקרים אמתיים שיש בהם צורך ביחידת מידה מוסכמת . ( למשל : ההורים של דרור ומאיה החליטו שאינם מעוניינים בשטיח בסלון , והם רוצים לתת אותו לדודה . הדודה תרצה לדעת מה גודל השטיח כדי לדעת אם הוא יתאים לסלון שלה , אבל בבית של הדודה יש אריחים מסוג אחר , ולכן השטח באריחים לא יעזור ) . כדי להשוות בין המלבנים , התלמידים משתמשים בשקף של רשת המשבצות . כשמניחים את הרשת על המלבנים , אפשר למדוד את שניהם באותה יחידת מידה – משבצות הרשת . כך נראים המלבנים כשמניחים עליהם את הרשת : מלבן א מלבן ב שטח מלבן א : 16 משבצות של הרשת . שטח מלבן ב : 18 משבצות של הרשת . השטח של מלבן ב גדול יותר . משבצות הרשת הן משבצות שאורך כל צלע שלהן הוא 1 ס " מ . מומלץ לבקש מהתלמידים לבדוק בעזרת סרגל ולראות שזה אכן כך . השטח של משבצת אחת כזאת נקרא 1 סנטימטר רבוע , או בקיצור 1 סמ " ר . יש להסביר לתלמידים שמשבצות כאלה משמשות יחידת מידה מוסכמת . בהמשך היחידה התלמידים לומדים שטחים ומסרטטים מלבנים על פי שטחים נתונים בעזרת יחידת המידה סמ " ר . בחוברת האבזרים ( עמוד 24 ) יש גם לוח מחיק ועליו רשת משבצות של 1 סמ " ר לשימוש התלמידים . בפעילויות 4 ו - 5 התלמידים מתבקשים לסרטט מלבנים לפי שטח נתון . שימו לב : יש לסרטט את המלבנים על קווי הרשת . התלמידים יכולים להשתמש ברשת המשבצות המחיקה כדי לתכנן את המלבנים שברצונם לסרטט . בכל אחת מהפעילויות התלמידים מתבקשים גם לנסות לסרטט ריבוע בעל השטח הנתון . אפשר לסרטט ריבוע ששטחו 16 סמ " ר ( פעילות , 5 סעיף ב ) , אולם אי אפשר לסרטט על קווי הרשת ריבוע ששטחו 12 סמ " ר ( פעילות , 4 סעיף ב ) . אפשר לדון בכך ולשאול את התלמידים : אילו שטחים נוספים יכולים להיות לריבועים המסורטטים על קווי הרשת ? ( בסמ " ר : , 36 , 25 , 16 , 9 , 1 49 ועוד . ) מה מיוחד במספרים האלה ? ( הם מספרים ריבועיים , כלומר מספרים שהם מכפלה של מספר שלם בעצמו . התלמידים יכולים לנסח זאת בדרכים אחרות , למשל לומר שהם מספרים המופיעים באלכסון בלוח הכפל . )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار