|
صفحة: 13
עמודים 10 – 7 הצעה לפעילות פתיחה אומרים לתלמידים שבר כלשהו בשלישים , למשל 8 שלישים , ושואלים : כמה מקלות שלישים צריך כדי לייצג את השבר ? התלמידים לוקחים מספר מתאים של מקלות שלישים ומסמנים עליהם את השבר בטוש מחיק . בפעילות 6 חשוב לשים לב לכך שלפעמים יש לצבוע שבר ולפעמים יש לכתוב שבר . אפשר לדון בסעיפים ה ו - ו , שרק בהם מתאים גם מספר שלם של יחידות ( 3 יחידות ו - 4 יחידות בהתאמה ) . המטרה של פעילות 7 היא לסייע לתלמידים הזקוקים לכך להתגבר על הקושי להבחין בין מספר השלישים למספר היחידות ( או המקלות ) . לדוגמה , תלמידים עלולים להתבלבל בין מקל אחד של שלישים , שהוא למעשה יחידה , ובין שליש אחד . בפעילות הזאת נעשית הבחנה ברורה ומפורשת בין השניים , והתלמידים מתמקדים בהבדל ביניהם . פעילויות 8 ו - 9 מציגות לתלמידים לראשונה יחידות בצורה שונה מהמקלות שנחשפו אליהם עד כה – עיגול , ריבוע , משולש ועוד . המטרה בפעילויות האלה היא להדגיש עיקרון חשוב בשברים , עיקרון של חלוקה לחלקים שווים , והדיון הבא לפני פעילות 8 נועד לעורר את מודעות התלמידים לעיקרון הזה . חשוב להבהיר לתלמידים שכפי שמצאו שליש של יחידה על המקל , אפשר למצוא שליש של כל צורה : אם צורה מחולקת לשלושה חלקים שווים ואחד החלקים צבוע , החלק הצבוע הוא שליש מהצורה . חשוב להדגיש שהצורה המסומנת היא שליש רק אם הצורה השלמה מחולקת לשלושה חלקים שווים בדיוק . כמו כן יש לשים לב להוראה בפעילות , 8 שלפיה יש לצבוע שליש בלי להוסיף קווי חלוקה . צורות שוות שטח וצורות חופפות צורה היא שליש מצורה אחרת אם שטחה הוא שליש מהשטח הכולל , כלומר אין הכרח שהצורות יהיו שוות בצורתן ( חופפות ) , אלא שוות בשטחן . בצורה שלפניכם גם החלק האפור כהה הוא שליש וגם החלק האפור בהיר הוא שליש . אין לצפות מהתלמידים להבין את העניין הזה לעומקו , אלא רק להבינו באופן אינטואיטיבי . לכן יש בספר רק דוגמאות של חלקים חופפים .
|
|