صفحة: 77

לאחר הפתרון אפשר לדון עם התלמידים בנתון הסמוי : למשל בבעיה א – כתבתם בתרגיל את המספר , 5 אבל המספר אינו מופיע בשאלה . הסבירו . הייחוד בבעיה ב הוא שמופיע בה נתון מיותר ) 2 עוגות ( . מכיוון שבבעיות דו - שלביות באופן טבעי מופיעים נתונים רבים יותר מבבעיות חד - שלביות , כדי להקל על התלמידים מופיע רמז מפורש על הנתון המיותר . יוצא מן הכלל ( עמוד 121 ) ( ראו בסוף המדריך , עמודים 132 - 127 ) בכל אחד משני הסעיפים בפעילות 4 נתונה בעיה , ועל התלמידים לבחור את תרגיל השרשרת המתאים לה . גם בפעילות הזאת , כמו בפעילות , 2 אותם מספרים מופיעים בכל התרגילים והתלמידים צריכים לשים לב לסדר פעולות החשבון וכך לנסות למצוא את התרגיל המתאים לבעיה . לבעיה א מתאים התרגיל ___ = , ) 2 + 3 ( × 8 ולבעיה ב מתאים התרגיל ___ = . 2 × 7 + 4 דיון לסיכום הפעילות : מהי שאלת הביניים בכל אחת מהבעיות ? איפה רואים אותה בתרגיל השרשרת ? עמודים –127 123 בפעילויות 5 ו - 7 נתונות שתי בעיות ותרגיל שרשרת אחד . על התלמידים לגלות לאיזו מהבעיות תרגיל השרשרת מתאים , ואז לכתוב תרגיל שרשרת גם לבעיה האחרת . תרגילי השרשרת הנתונים בפעילויות האלה הם מהסוג ( . c × ( a - b סוג הבעיות הזה נחשב לקשה יותר על פי המחקרים ומתאים לתלמידים מנוסים יותר . לכן אם תלמיד מתקשה בפעילות , אפשר להשאיר את ההתמודדות עם הסוג הזה של בעיות לכיתה ד . בפעילות 6 התלמידים פותרים שלוש בעיות דו - שלביות בעזרת תרגיל שרשרת או בעזרת שני תרגילים , כרצונם , ולבסוף הם בוחרים תשובה מתאימה מתוך אוסף שיש בו גם מסיחים . לפני שהתלמידים פותרים את הבעיה בעזרת תרגיל , כדאי להציע להם לשער איזו תשובה מתאימה . לבעיות א ו - ג מתאימים תרגילים מהסוג . a - b × c בבעיה ב יש נתון סמוי ) בשעה יש 60 דקות ( . בפעילות 8 יש רשימת נתונים , והבעיות השונות מתבססות עליה . גם בפעילות הזאת יש גיוון בסוגי הבעיות ובמיקום השאלה בטקסט . בסעיף ו , הסעיף האחרון בפעילות , התלמידים מתבקשים להמציא בעצמם בעיה דו - שלבית על פי הנתונים שברשימה . הצעות הרחבה לפעילות : ליצור אוסף מכל הבעיות שכתבו התלמידים ולתת לכל הכיתה לפתור בעיות שכתבו חבריהם . להציג את אחת הבעיות ולשאול תלמידים מי כתב בעיה דומה ובמה היא דומה ) למשל בכינויים , במספרים או במבנה התרגיל ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار