صفحة: 98

ד . פתרון תרגילים בעזרת ישר המספרים ) עמודים 159 - 151 ( מבוא : ישר המספרים הריק – כלי לפיתוח תובנה מספרית ישר המספרים הריק הוא כלי לפתרון תרגילים המסייע לפיתוח אסטרטגיות לחישוב בעל - פה , תובנה מספרית וחוש למספרים . מקורו בשיטת הלימוד ההולנדית הנקראת מתמטיקה ריאליסטית ) . ) RME – Realistic Mathematics Education ישר המספרים הריק הוא ישר סכמטי שלא רשומים עליו מספרים וגם לא מצוירות עליו שנתות , אך הוא משמש לייצוג רצף המספרים ואפשר לסמן עליו פעולות כמו קפיצה קדימה ) לחיבור ( או אחורה ) לחיסור ( . התלמידים מסמנים קפיצה על הישר לכל שלב של חישוב " בראש " . הסימון הזה מראה איזה חלק מהפעולה כבר בוצע ומה נשאר לבצע . ציור הקשתות הוא סכמטי ואין חובה להתאים את גודל הקשת לגודל הקפיצה שהיא מייצגת . לדוגמה : כדי לפתור את התרגיל 1 , 700 + 430 יצגו את 1 , 700 כנקודה על הישר , ופרקו את 430 לשלוש קפיצות קטנות יותר , באופן שיקל את החישוב . הקפיצות הקטנות מתוארות כקשתות . הערה חשובה : בדוגמאות שבספר מצוירת קשת גדולה מעל כל הקפיצות . מטרת הקשת היא להמחיש שסכום כל הקפיצות מתאים לתרגיל . אין צורך לדרוש מהתלמידים לצייר קשת דומה בתרגילים שהם פותרים . תכנית הלימודים במתמטיקה מדגישה את החשיבות של פיתוח תובנה מספרית . על פי התכנית , תובנה מספרית מתבטאת בראייה אינטואיטיבית של מבנים מתמטיים וקישורם לפעולות חשבון , בתחושה של קשר בין דברים וביכולת לגייס ידע וניסיון קודם כדי לפתח אסטרטגיות פתרון שונות , להבין דרכי פתרון שונות ולגלות פתיחות לדרכים חדשות . מחקרים מראים שפתרון תרגילים על ישר מספרים ריק מסייע לפיתוח תובנה מספרית . העבודה על ישר המספרים הריק היא גמישה ומאפשרת לכל תלמיד למצוא את הדרך המתאימה לו . לפתרון בעזרת ישר מספרים יש יתרון גדול דווקא בתרגילים שיש בהם המרה וקשה יותר לפתור אותם בעזרת משטחים או במאונך . חשבו למשל על התרגיל . 3 , 006 - 8 תרגיל זה נחשב לקשה ביותר מכיוון שהוא דורש המרות רבות – אלף למאות , מאה לעשרות , עשרת ליחידות . תלמידים רבים מתבלבלים בפתרונו גם כאשר הם נעזרים באמצעי המחשה וגם כאשר הם פותרים במאונך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار