صفحة: 41

עמודים -57 52 בפעילויות 13 - 4 עוסקים בפתרון תרגילי כפל בעזרת פילוג לפי המבנה העשרוני של הגורם הדו - ספרתי שבתרגיל . בפעילות 4 פותרים את אותו התרגיל __ = 12 × 6 פעמיים , בפעם הראשונה ) בסעיף א ( הפילוג לפי הציור אינו לפי המבנה העשרוני : ואילו בפעם השנייה ) בסעיף ב ( הפילוג לפי הציור הוא לפי המבנה העשרוני : דיּוּן האם מצאתם שיש כמות שוה של פּ ִ לפּל ִ ים בשני הסעיפים ? באיזה סעיף היה לכם קל יותר למצא את הכמות הכוללת של ה ִ פּ לפּל ִ ים ? מטרת הדיון היא להביא את התלמידים לידי המסקנות האלה : אפשר לפלג תרגיל נתון בדרכים שונות . בכל הדרכים שבהן נפלג תרגיל נתון יתקבלו תוצאות שוות ) אף שהתרגילים שיתקבלו בכל פילוג יהיו שונים ( . מבין האפשרויות השונות לפילוג - פילוג לפי המבנה העשרוני יכול להקל את החישובים ) הן חישובי הכפל והן חישובי החיבור ( במקרים רבים . בפעילויות 7 - 5 לומדים להיעזר במלבן כפל בעת הפילוג , תחילה במלבן כפל מדויק ולאחר מכן ב " ציור בקיצור " של מלבן , ציור סכמטי . ) בציור סכמטי אין הכרח לשמור על יחסים מדויקים בין אורכי צלעות המלבן . ( כאן ההזדמנות להזכיר לתלמידים שאם רוצים לחשב את מספר המשבצות במלבן אפשר להיעזר בתרגיל כפל שבו אחד הגורמים הוא מספר המשבצות בכל שורה והגורם האחר הוא מספר השורות . משמעות הפילוג במלבנים היא חלוקת המלבן לשני מלבנים , מציאת מספר המשבצות בכל אחד מהם ולאחר מכן חישוב סכום המשבצות בשני המלבנים באמצעות חיבור . נדגים כאן את פתרון התרגיל 13 × 6 בעזרת חוק הפילוג . בשלב הראשון מתאימים לתרגיל מלבן כפל : את המלבן אפשר להפריד ) לפלג ( לשני מלבנים כך :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار