صفحة: 232

אבל לא היה זה סופו של הסיפור ; אצבע - אבק גנב את לב של דיו כדי לחפש קריין שיחזיר אותו לעולמו , פאריד חבר אליו , באסטה הנבל הצליח להימלט בלא פגע . האם יוכלו מגי ומשפחתה הקטנה לחיות בשקט ובביטחוןו הצעות למורה לב של דיו הוא פנטזיה משובחת , מרתקת , שעלילתה מתרחשת בשטח האפור שבין המציאות שלנו , שיש בה מכוניות וטלפונים , למציאות חלופית שברגיל איננו נותנים עליה את דעתנו ; המציאות שבתוך הספרים שאנו קוראים . לב של דיו עוסק בקסם הקריאה , במרחבי הדמיון , ובכוחם של הספרים כשערי הכניסה למציאויות חלופיות - ולתוכנו אנו . לב של דיו הוא ספר עב כרס . יש בו 58 פרקים המשתרעים על פני 490 עמוד . עם זאת , העלילה הרחבה והמפורטת מאוד לא רק שאיננה מסובכת , אלא היא מציפה שאלות מוסריות , ערכיות וחברתיות ומזמינה את הקוראים להתלבט , לחשוב באופן ביקורתי , לגבש עמדות ולשנות אותן עם התקדמות העלילה . כדאי להתחיל את העיסוק בספר בקריאת הפרק הראשון , המציג את מגי , את אביה מו , את ביתם ואת ספריהם , ואת אצבע - אבק שנוכחותו מאיימת על שגרת חייהם . כדאי בקש מהתלמידים לאפיין כל אחת מהדמויות על פי הפרק הראשון , לזהות את המשפטים שיש בהם מתח וחידתיות , לשאול שאלות ולשער לאילו כיוונים עשוי הסיפור להתפתח . לאחר מכן כדאי לחקור בכיתה את מבנה הספר : להתבונן בשמות הפרקים , לאתר בהם כאלה העשויים להתקשר לסוגה , למשל " לשון - קסם " , " מה שהלילה מסתיר " , " צמרמורת ונבואת לב " , " סודות " , " עונשם של בוגדים " , " הסוס השחור של הלילה " ולהסביר את בחירותיהם . אחר כך כדאי להפנותם לנוכחות המסיבית של ספרים במבנה הספר ובתוכן הפרקים : כל פרק מתחיל במעין מוטו ( אמרה קצרה המבטאת רעיון או עיקרון העומדים ביסוד משהו ) שהוא מובאה מתוך ספר . כדאי להתבונן בשמות הספרים שמתוכם נלקחו המובאות , למשל , נפתלי בעל מעשיות וסוסו מאת יצחר בשביס - זינגר , הרוח בערבי הנחל מאת קנת גרהם , הענק וגנו מאת אוסקר ויילד , המכשפות מאת רואלד דאל , האריה , המכשפה וארון הבגדים מאת קלייב סטייפלס לואיס , הנסיכה הקסומה מאת ויליאם גולדמן , שר הטבעות מאת ג ' ר ' ר ' טולקין ורבים אחרים . כדאי לשאול מה משותף לספרים הללו , לפחות לאלה מהם שהתלמידים מכירים , ומה הזיקה שלהם לסוגה שאליה משתייך לב של דיו . כדאי גם להראות לתלמידים כמה מקומות בספר שבהם לספרים מוכרים יש תפקיד פעיל , למשל אי המטמון ( עמ ' , ( 163 אלף לילה ולילה ( , ( 167 אגדות הנס כריסטיאן אנדרסן ( עמ ' , ( 360 סיפורי ככה בדיוק מאת רדיארד קיפלינג ( עמ ' 372 ) ופיטר פן ( עמ ' . ( 334 מופיעים פנטזיה . כדאי לספר לתלמידים שאהבת הספרים , הקריאה ובעיקר הקריאה בקול הן נושאים מרכזיים בלב של דיו : קפריקורן וחבר מרעיו אינם יודעים לקרוא , וחייהם צלויים בקריאה ובכתיבה של אחרים . במהלך קריאת הפרקים הראשונים כדאי להציף שאלות ערכיות מוסריות ואחרות , כמו הסודות ששומר מ וֹ מפני בתו , שיתוף הפעולה בין מ וֹ לבין אצבע - אבק שאפשר לראות בו ברית שנבנתה על אינטרסים לצד חוסר אמון , ערכן של יוזמה ושל חשיבה יצירתית , משמעותן של בגידה ושל ונאמנות , ולהביא לתודעתם של התלמידים את הרעיונות המניעים את הסיפור - יכולתן של מילים לברוא עולמות , לבנות או להרוס ולשנות את גורלן של דמויות ספרותיות , השמירה על עמימות לגבי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار