صفحة: 113

ההקשר הוא גם לשוני ( ציר הדלת , ציר ירקות למרק ) , וגם לא לשוני ( הנסיבות שבהן מופיע הטקסט ) . במקרים רבים יכולת הבנת טקסטים עולה ככל שהתלמידים יכולים להכיר ולזהות את ההקשרים שלהם . באומנות רחוב ההקשר משחק תפקיד חשוב , ובדרך כלל האומנים משתמשים בסביבה בה מוצבת העבודה ומתייחסים אליה . כך למשל , בעבודה של האומן E נל AB רואים דמות בתנופה לוליינית עומדת על יד אחת . הדמות מוקמה בדיוק מעל צל שמטיל פנס רחוב על הקיר , וכך נראה כאילו היא נתמכת בו . בלי הצל הזה ( למשל בשעות היום ) העבודה מאבדת את המשמעות שלה . כלומר , האמן בחר למקם את העבודה בהקשר מסוים . הפעילות יכולה להיות מאתגרת כי לפעמים קשה להפריד בין ההקשר ליצירה , או לזהות את התפקיד של ההקשר . לכן מוצע לחלק את הפעילות לשלבים נוספים : לתאר ממה מורכבת היצירה ( למשל : אבני לגו , קיר ) . להפנות את תשומת הלב למה שבדרך כלל לא " רואים " בתמונה : הרקע , הסביבה ( קיר , שיחים , צל , פחי זבל ... ) . לאחר מכן לשאול מה ביצירה של האמן קשור לרקע ולסביבה , ומה הדברים שבסביבה תורמים ליצירה . אפשר לשאול : מה היה משתנה ביצירה אם היו מעבירים את הציור למקום אחר , או מציירים אותו על בד לבן ונקי שתלוי במוזיאוןו פעילות 11 לאחר שהתבוננו בתמונות וקראו על הנושא , מוזמנים התלמידים לערוך דיון כיתתי על הגבולות שצריכים ( או לא צריכים ) להיות לאומנות רחוב . זוהי אינה שאלה של שחור ולבן . יכולים בהחלט להיות גוני ביניים , וכדי להיות ערים למורכבות הזו התלמידים מתבקשים לדמיין נקודות מבט שונות , ביניהן נקודת המבט ההלכתית , שכל אחת מעלה יחס אחר לשאלה . זוהי דוגמה לדרך הסתכלות שכדאי לאמץ בכל סיטואציה מורכבת : לראות גם דרך עיניהם של אחרים . שימו לב שיכולות להיות דעות שונות , והמטרה העיקרית היא ללמוד להציג אותן בצורה ברורה ומנומקת , ולא לקלוע לתשובה נכונה כלשהי . להמחשה , אפשר להציג תמונות של רחובות שבהם יש הצפה של אומנות רחוב , או לדבר על מקומות שמוכרים לתלמידים באזור ( אם יש ) . דוגמה למקום בו הרחוב השתנה לחלוטין : פעילות 12 בשאלה האחרונה בפרק יש היבט רפלקטיבי , שנועד לשקף את התהליך שבו התלמיד מגבש דעה . גם כאן , אין " נכון " או " לא נכון " אלא מודעות לדרך הפעולה : מה עוזר לי ומה מבלבל אותי , בתקווה שהמודעות הזו תעזור בעתיד כשיהיה צורך להביע דעה . להרחבה : אומנות רחוב מכילה עולם ומלואו . מומלץ להציג בכיתה , מעבר למה שיש בפרק , עבודות אומנות מרחבי האינטרנט ( צריך לשים לב שהן מותאמות לתלמידים ) . אתר treet art museum Amsterdam ל מספק תמונות וסרטונים , וכן האתר treet art with ל google art project שמציג מאגר ענק של תמונות ותכנים בנושא , באיכות מצוינת . פעילות נוספת להרחבה היא עריכת סיור רגלי ( כמעט בכל עיר גדולה בישראל וגם במקומות קטנים יותר אפשר למצוא אומנות רחוב וגרפיטי ) , או לבקש מהתלמידים לתעד אומנות רחוב שהם נתקלים בה , להציג אותה ולדבר עליה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار