صفحة: 30

טיפוח אוריינות דיגיטלית אוריינות דיגיטלית היא שם כולל המאחד תחתיו את המיומנויות הנדרשות מן הלומדים במאה ה - , 21 שהמשותף להן הוא היותן מיושמות תוך שימוש במחשב ( או במכשיר סלולרי או בטאבלט ) וברשת האינטרנט לצורכי למידה אישית ושיתופית . האוריינות הדיגיטלית רלוונטית לכל תחומי הדעת , לרבות החינוך הלשוני . כידוע , בתהליך הבנת הנקרא של טקסט נדרשים הלומדים לידע קוגניטיבי ולשוני ( פענוח , אוצר מילים , תחביר , ידע על אודות השיח , ידע מטא - לשוני ועוד ) . בניגוד לקריאה הליניארית ( בדרך כלל ) בספר המודפס , הסביבה הדיגיטלית מאפשרת להציג היפרטקסט ( כלומר טקסט " דינמי" לעומת טקסט " קבוע " ) שהקריאה בו מבוזרת - כלומר הקוראים עוברים ממקום למקום באמצעות קישורים , לפי העדפותיהם ולפי מטרותיהם . קריאה מן הסוג הזה תובעת מהקוראים מיומנויות רבות יותר מאשר קריאה של טקסט ליניארי . האוריינות הדיגיטלית מצרפת לתהליך הבניית הידע את המיומנויות האלה : שימוש מושכל במקורות מידע חזותיים וקוליים , יכולת להפיק מידע ממקורות חזותיים וקוליים , זיהוי שאלות חשובות , קריאה מרפרפת או סורקת לצורך איתור מידע , מיון מידע רלוונטי , ניתוח מידע , תיקוף מידע ( הערכת איכות המקור ) , מיזוג מידע , תקשורת / הפצת מידע ועבודה בצוות . " הבנת הדרך שבה נוצר ידע ומתפתח היא חלק חשוב בפיתוח כישורי החשיבה של תלמידים . מכאן , שבחשיבה על פיתוח פעילויות לימוד ועיצובם של יעדי לימוד , חשוב לשים דגש לא רק על " מה יודעים " אלא גם על " איך יודעים " . " התפיסה , האומרת שספר הלימוד המודפס אינו מקור המידע היחיד שעומד לרשותם של מורים ותלמידים , היא פועל יוצא מלמידה המאמצת את טיפוח האוריינות הדיגיטלית . כמו כן , היא 52 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשע " א , . ( 2009 אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה . ירושלים . 53 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשע " א , . ( 2010 אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה . ירושלים . עמוד . 5 פיתוח רמות חשיבה גבוהות כפי שנאמר בהקדמה , אחד העקרונות שהנחו אותנו בפיתוח הספר הוא יצירת מהלכים מחוללי למידה המכוונים לפיתוחה של רמת כישורים גבוהה . לפיכך הספר מספק מגוון נרחב של פעילויות המעודדות רמות חשיבה גבוהות . פעילויות אלו מוצעות ברוח המסמך שהכין משרד החינוך בנוגע לאסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה . בספר לכיתה ו הושם דגש על טיפוח החשיבה הרפלקטיבית . במהלך לימוד הפרקים התלמידים מתבקשים להתייחס לשאלות ופעילויות רפלקטיביות הנוגעות לתהליך הלימוד ( לדוגמה : מדוע בחרתם ביצירה מסוימת , מה היה קל או קשה בקריאת טקסט ספציפי ) . כמו כן שולבו בחלק מהפרקים פעילויות המסכמות את הלמידה בהיבט רפלקטיבי – הבוחן את לימוד הפרק כמהלך שלם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار