صفحة: 107

שוב את חכמתה של חנה , הוא מציע לה להיות רעייתו – בתנאי שלא תתערב בענייני הממלכה - וחנה הופכת מלכת תימן . באחד הימים פונה אל חנה אדם שרואה עצמו נפגע מפסק דינו של המלך , וחנה נותנת לו עצה המזכירה את עצתו של שלמה הקטן לשואל הביצה בסיפור " משפט הביצה " . גם היא מבקשת ומצליחה להעמיד את המלך – במקרה זה בעלה – נוכח האווילות שבפסק דינו . כשם שב " משפט הביצה " הולידה ההתערבות בענייני המלך עימות בין מלך לבין בנו הקטן , כך כאן . חנה , אף שהוזהרה מראש , התערבה בענייני הממלכה והתערבותה הולידה משבר בינה לבין המלך עצ מו . שלא כמו בסיפור הקודם , מלך תימן לא הודה בטעותו ; הוא נזף באשתו על התערבותה והחליט להענישה ולשלח אותה לבית הוריה . לאחר שהצילה את אביה , היא הצליחה להציל בעזרת תחבולה גם את נישואיה , וז כייתה שוב בהערכת המלך על חכמתה . חנה היא הגיבורה היחידה בסיפור , גיבורה ראויה : חכמה , אמיצה , בעלת תושייה , ונאבקת בתבונה כדי להשיג מה שחשוב לה . כדאי למקד את הדיון בשני מישורים : . 1 בהשוואה לסיפור " משפט הביצה " , בביקורת על שני השליטים ובעצות הדומות של שני הצעירים שיצאו נגד הסמכות העליונה . . 2 באישיותה של חנה , בעמדת המוצא הנחותה שלה כאי שה בעולם של גברים , ובחשיבה היצירתית והמקורית שהובילה אותה להצלחה . פעילות 16 קריאת הסיפור השני בפרק : הסיפור חולק ע " י המפתחים ל - 4 חלקים או 4 תמונות , הן מתוך המחשבה שחלוקה כזו תקל על הקריאה , והן כדי למקד את הפעילות בעקבות הסיפור . עבור התלמידים המתקשים מומלץ למצוא מסגרת מטרימה מתאימה ( שיעור פרטני , או מורה משלבת ) ולקרוא באזניהם בקול את הסיפור . רצוי מאוד , במידת האפשר , שגם התלמידים יקראו בקול חלק מן הקטעים . פעילות 18 הבנת המבנה של הסיפור עם החזרה על אותו הרצף בכל אחד מהם היא מהותית להבנת הסיפור כולו . לכן אפשר לשקול גם קיום של הפעילות הזו במליאה או בקבוצות , או ערי כתה בשני שלבים . פעילות 19 ההשוואה היא פעולה מורכבת כשהתלמידים מוזמנים לבחור את התבחינים שבעזרתם יערכו אותה . אפשר לקיים דיון על התבחינים גם במליאה , אם יש חשש שבחלק מהקבוצות התלמידים יתקשו לעשות זאת בכוחות עצמם . אפשר גם להתעכב על עצם הרעיון – לקחת 2 סיפורים ( הרי כל סיפור שונה ממשנהו ) , ולחשוב על הדומה והשונה ביניהם . בהשוואה כזו יהיה צורך ליצור הכללות על כל אחד מהסיפורים , ואח " כ להעמידן זו בצד זו – לשם השוואה . ייתכן שכדאי לדבר על התהליך או על הרצף במליאה לפני תחילת הפעילות . הצעה להרחבה - דיון במליאה האם לדעתכם שני הסיפורים מייצגים מאבק לצדק בין חלשים וחזקים , או שני הסיפורים מעבירים מסר שהחוכמה לא בהכרח מצויה אצל החזקים בחברה ? בתשובתכם , הציגו את דעתכם , ונמקו אותה באמצעות עדויות משני הסיפורים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار