صفحة: 106

בסיפור יש מילים וביטויים רבים שאינם מוכרים לתלמידים . ליד חלק מהם הוספנו פירושי מילים חלק מהם ניתן להבין מתוך ההקשר , והם מזמנים אפשרות לשיח סביב מילים בהקשר , לבחירת המורה . מעבר לכך , בקריאת הסיפור אנחנו מבקשים להצביע על כך שני תן להבין חלקים גדולים מהתוכן גם במצב שנותרו מילים או ביטויים בלתי ידועים . מוצע לשוחח עם התלמידים על כך בתום הפעילות על הסיפור , כדי להציף את האפשרות החשובה הזו – הבנת טקסט גם כשחלק מהמילים אינן ברורות . פעילות 2 אם הפעילות קשה לחלק מהתלמידים אפשר לערוך אותה במליאה . במקום הפעילות המוצעת כאן אפשר לקרוא את הקטע , להסביר ביחד מה ניתן להבין ממנו , לרשום שניים - שלושה צירופים שהתלמידים לא הבינו ולהמשיך לקרוא . הסיפור " משפט הביצה " הוא סיפור עם הקיים בגרסאות שונות בשפות שונות , וגם בגרסאות שונות בעברית . המעוניינים יכולים לקרוא נוסח שונה באתר כותר . פעילות 6 כוונת הפעילות כאן כפולה – מחד , לעבד את הקטע שקראו עד כה , ולוודא שהתלמידים " צלחו" אותו למרות הקושי ; ומאידך , לחשוב קדימה – לעורר את הסקרנות והמוטיבציה להמשיך לקרוא את הסיפור או להאזין לו . פעילות 7 ייתכן שלחלק מהתלמידים יהיה קשה לשאת בקריאה רצופה עד תום הסיפור , ולכן אנו ממליצים למורה להציע לתלמידים הזקוקים לכך עוד " עצירה בדרך " ( אפשר לפני המפגש של שלמה עם אביו ) . פעילויות 10 – 8 אחרי שהתלמידים סיימו את קריאת הסיפור , הפעילויות הללו נועדו ל וודא בדרכים שונות שהסיפור הובן – גם באמצעות דרכי תיאור וסיכום שונות של הסיפור כולו , וגם בבירור ההבנה של התחבולה ששלמה מציע לבעל החוב , כיוון שהיא בעינינו מרכזית וחשובה להבנת הסיפור . פעילות 12 הפעילות המוצעת כאן היא דרך להפנמת הסיפור . ניתן לערוך את הפעילות במסגרות למידה מגוונות ולאפשר למי שמ עוניינים בעבודה עצמית לעשות כך . מלך תימן ויועצו היהודי את המבנה הכללי של הסיפור אפשר לזהות בסיפורי עם יהודיים רבים ששורשיהם באירופה , באסיה ובצפון אפריקה . חוזרות בהם דמותו של היהודי המקורב למלך ודמויות השרים או היועצים החפצים להבאיש את ריחו . ברוב הסיפורי העם האלה מצליח היהודי , על אפם ועל חמתם של מבקשי רעתו , להוכיח את חכמתו ולהוסיף על כבודו ומעמדו . הסיפור " מלך תימן ויועצו היהודי " פורץ את גבולות הדגם המקובל בהעמידו במרכז דמות נשית , הלא היא חנה , בתו של זכריה היועץ היהודי של המלך , שחכמתה רבה משל אביה . בהמשך הסיפור , כשהמלך מוודא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار