صفحة: 151

שיחה בקבוצה . 1 קראו את השורה הבאה , הפותחת את שירה של דליה רביקוביץ : " חורשות הכבשים הירוקים גלשו במורדות " . א . מה בתיאור הזה מפתיע , מוזר , ואולי מבלבל או לא מספיק ברור ? ב . נסו להעלות בדמיונכם את מה שמתואר כאן . מה דמיינתם ? ( שימו לב לשורה השנייה של השיר , שבה כתוב " הי ם למטה " . האם היא עוזרת לכם לדמיין את התמונה ?) . 2 קראו גם את השורה מתוך שירו של דן פגיס : " גם לא במבצר הגדול בין רגלי השולחן" א . מה בתיאור הזה מוזר ומפתיע ? ב . דמיינו מישהו שיושב מתחת לשולחן ומרגיש שזה מבצר . מיהו יכול להיות ? איזו מין הרגשה זו ? ( זכרו שהשיר כולו מתאר מש חק מחבואים משונה . האם זה עוזר לכם ?) . 3 מה לדעתכם משותף לשתי השורות משני השירים ? ( תוכלו לבחור יותר מתשובה אחת ) א . שתי השורות מחברות ביחד דברים שנראים לא קשורים ב . שתיהן מתארות משהו די רגיל בצורה לא רגילה ג . כדי להבין אותן מפעילים את הדמיון ולא רק את השכל ד . לדעתי יש עוד מ שהו משותף , וזה .......... הסבירו מדוע בחרתם בתשובה או בתשובות האלה . כמה הערות לפעילות זו : ה " מוזרות " של התיאור נובעת מריבוי אלמנטים שלרוב לא מופיעים בעולם כשהם מקושרים : ירוק כצבע של כבשים , גלישה כמצב של חורשות , כבשים כפרטים המרכיבים חורשה . בלי לומר זאת מפורשות , אפשר לעזור לתלמידים להבחין בכך על ידי שאלות מנחות : מה הצבע של הכבשים ? מה עושות החורשות ? ממה בדרך כלל מורכבות חורשות ? יתכן שהתלמידים יצביעו על ה מילה " הירוקים " ועל אי התאמה בין מין למספר : חורשות אמורות להיות ירוקות . וגם כבשים . אם כן – מי ירוקים ? סביר שהתואר " ירוק " מתייחס כאן ל " כבש " ולא ל " כבשה " , ולכן המין הוא זכר ; במקביל , " ירוקים " מהדהד את ההשראה למטאפורה הזו – העצים הירוקים . המורדות הם מורדות של הר , ולמטה יש ים – כלומר , המקום המתואר הוא מקום שיש בו הרים ולמרגלותיהם ים . השיר כולו מתואר כמתוך עולמו של ילד – וילד הוא גם מי שיישב מתחת לשולחן וידמיין שהוא נמצא במבצר – מוגן , לא נראה לאחרים , בטוח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار