صفحة: 131

פעילות – 5 הפנייה לפעילות מתוקשבת נושא הפעילות : סקר כיתתי בנושא השימוש בטלפונים ניידים . ניתוח תוצאות הסקר והסקת מסקנות . פעילות 6 הקריקטורות מביעות שני צדדים של ההתמכרות לטלפונים : בראשונה - יד של אדם שנשאב לתוך הטלפון קוראת לעזרה ; ובשנייה - ילד בודד אינו יכול לשחק בכדור כי כל חבריו עסוקים בנייד . בתמונה הראשונה המסר הוא - הטלפון גורם להתמכרות , ובשנייה - הטלפון גורם לניתוק חברתי . פעילות 7 הפעילות מבקשת להעיר את תשומת הלב לשימוש בצבעים כדי לחזק את המסר : הילד מצויר בצבעים עזים וצבעוניים , בעוד חבריו השקועים בטלפון מאופיינים באפור חסר חיים . מסקנה אפשרית אחת היא שהשימוש המרובה בטלפון הנייד הופך את המשתמשים בו לאפורים מטפורית , לצרי אופקים , למנותקים מכל מה שמכניס צבע ( שוב - מטפורית ) לחיים . אפשר להציע לתלמידים לנסח כותרות שיופיעו על התמונות ויהפכו אותן למכשירי הסברה . פעילות 8 זו פעילות שיכולה להתבצע ביחידים או במליאת הכיתה . כאן התלמידים מרכזים בטבלה טיעונים בעד ונגד שימוש בטלפונים בבתי ספר על פי מה שקראו ומתוך הידע והמחשבה שלהם בנושא . כדי לסייע ניתנו שלוש נקודות התייחסות : קשרים חברתיים ( כלומר איך הטלפון תורם או מזיק לקשרים , מאפשר בריונות ופגיעה באחרים , או להיפך – שמירה על קשר ); לימודים ( הטלפון מאפשר הרחבה של ידע , תרגום מילים , הוספת חומרים בקלות רבה , אבל יכול גם להפריע ללימודים , להסיח את הדעת , וכו ' ); וניצול הזמן ( הטלפון ממכר , שואב זמן , בא על חשבון זמן של עיסוקים אחרים , אבל גם יכול לחסוך זמן ) . כמובן שאפשר להוסיף טיעונים נוספים , המתייחסים להיבטים חברתיים - ערכיים , היבטים בריאותיים ועוד . הצעה להרחבה : הבסיס לטיעונים נמצא בתכנים שבפרק ( הנתונים , הקריקטורות ) , אך התלמידים מתבקשים לחשוב בעצמם ולמצוא צדדים נוספים . כדאי למצוא מקורות נוספים לגיבוש עמדה . למשל : לערוך משאל קטן בקרב ההורים , המורים , או החברים ולשמוע דעות נוספות . להביא כתבות או יחידות לימוד בנושא בטיחות ברשת , קרינה מהטלפון , ועוד . לתלמידים מתקשים כדאי להציע שישה - שבעה טיעונים בעד ונגד , ולבקשם לבחור את אלה שלדעתם מתאימים להשלמת הטבלה , למשל : " אפשר לשלוח מסרים לחברים בלי להתבייש " ; " אפשר להציע לקבוצה שלמה של חברים פעילות לאחר הצהריים ולראות מיד מי פנוי " ; " כשתלמיד אחד יודע את התשובה הנכונה לשאלה הוא מעביר אותה לכל הכיתה וזה פוגע בלמידה " ; " אפשר למצוא ברשת עזרה בלימודים וזה מעלה את הציונים " ; " תלמידים כבר לא רוצים להשתתף בפעילויות בהפסקה , או לתרום לבית הספר ולקהילה כי הם עסוקים בטלפונים שלהם " וכיו " ב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار