صفحة: 48

למידה בפורומים משתנים בצירוף ' פורומים משתנים ' אנו מתכוונים לארגון התלמידים במסגרות העבודה השונות המזומנות להם בספר : עבודה במליאת הכיתה , עבודה בקבוצות , פעילות בזוגות ועבודה יחידנית . עם זאת , המורים מוזמנים כמובן לשנות את הפורום המוצע לפעילות מסוימת בהתאם לשיקול דעתם . מסגרות הלמידה המוצעות עבור הפעילויות השונות בספר נבחרו לאחר מחשבה ומתוך אמונה כי מסגרת הלמידה המוצעת לכל אחת מהפעילויות היא המסגרת המיטבית עבורה . בפעילויות שונות המוצגות במד " ל המפורט לפרקים משובצים הסברים המתייחסים לרציונל הטמון בהתאמת פורום למידה מ סוים לפעילות נתונה . שיחה מקדימה במליאה על טקסט - כמו מעשייה , סיפור עם , סיפור בעל רקע היסטורי וכן טקסט הנוגע בנושא אתנוגרפי ועל עולם התוכן התרבותי שהטקסט נטוע בו היא בעלת ערך במקרים רבים . השיחה המקדימה היא מעין תשתית ( גם תכנית , גם פואטית וגם לשונית ) שעליה יוכלו הילדים למקם את ההקשרים ואת הפרשנות שלהם לטקסט . לשיחות במליאה מטרות ויתרונות נוספים וביניהם שיתוף בידע המביא לידי הרחבת הידע וההבנה של התלמידים בנושאים הנוגעים לתחום הנלמד בשיעור ( הן בהקשר לתחום הנושאי והן בהקשר לתחום האורייני ) . במאמרה של פלד - אלחנן " בדרך לאוריינות מדעית " היא עוסקת בחשיבותו של הדיון בכיתה . לדבריה , הדיון בכיתה מוביל לשכלול היכולת ליצור טקסטים מורחבים מבחינה לוגית , לכידים ובעלי קישוריות . פלד - אלחנן אומנם מדברת על טקסטים שנכתבו על ידי תלמידים בשיעורי מדעים , אך גם כל טקסט מידע שהם פוגשים מוביל לשכלול יכולת זו . על אחת כמה וכמה כאשר הם מתבקשים למזג מידע ממקורות שונים כפי שמוגדר בתכנית ההוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני . לפיכך , הדיון בפורום הכיתתי העוסק בתוכן הטקסט ( או הטקסטים ) , בהמללתו ובקשר בין השניים , עוזר הן בהבנתם של דברים הנמצאים במישור הס מוי והן בניסוח של טקסט שיש בין משפטיו וחלקיו קשר קוהרנטי ; קשר כזה מושג בעזרת אמצעים לשוניים שונים היוצרים את הלכידות בין המשפטים ( למשל קשרים לוגיים ואמצעי ר י רור שונים ) . אחת מהמיומנויות הנדרשות מבוגרי בתי הספר במאה ה - 21 נקשרת למיומנויות תקשורת ושיתוף , למש ל יכולת עבודה בצוות ולמידה שיתופית המכוונת ליצירת מוצר משותף . למידה במסגרת של שיחה במליאה , בזוגות או בקבוצות יכולה לאמן את התלמידים במיומנויות אלה . 99 פלד - אלחנן , נ ' ( תשע " ב – . ( 1101 בדרך לאוריינות מדעית . בתוך : ע ' השכל - שחם , ר ' בורשטיין , ע ' עמיר וה ' אתקין ( עורכות ) . מזמרת הלשון – עיון ומחקר בחינוך הלשוני ( עמודים . ( 169 - 141 ירושלים . הוצאה לאור : משרד החינוך . 100 משרד החינוך ( תשע " ב - תשע " ג ) . הפקת משמעות מטקסטים מעולם השיח העיוני . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות ג - ד ( . ( 15 - 10 ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / SEducationCM / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa 101 מכון מופ " ת ( . ( 1101 אצל : ברנדס , ע ' ושטראוס , ע ' ( עורכים ) ( תשע " ד ) . פרק שני : תמורות בסביבת מערכת החינוך . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה - 11 והשלכותיהן ( עמודים . ( 47 - 09 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار