صفحة: 42

תצורות שונות של טקסט המסגרת המושגית עבור אוריינות הקריאה שהוכנה לצורך מבחן פיזה 2015 כוללת הגדרה של ארבע תצורות טקסטים שהקוראים נפגשים אתן . תצורות אלה צריכות להיות חלק מאוסף המיומ נויות של הקוראים : טקסטים רציפים , טקסטים לא - רציפים , טקסטים מעורבים וטקסטים מרובים . להלן הגדרותיהן של תצורות אלה על - פי אותה מסגרת מושגית : . 1 טקסטים רציפים הם טקסטים הנבנים ממשפטים המצטרפים לפסקות . הפ סקות יכולות להיות משולבות במבנים גדולים יותר כמו פרקים . טקסטים אלה מאורגנים על - פי מאפיינים חזותיים ( כמו הפרדה לפסקות , שימוש בגופנים בגודל שונה וכדומה ) ועל - פי סמני שיח ( כמו סמני רצף [ לדוגמה " ראשית " ] וקשרי סיבה למיניהם ) . רמזי עיצוב ושיח אלה הם הבסיס לקריאה יעילה . 85 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשס " ג ) . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . 86 ראו שם . 87 משרד החינוך ( תשע " ב - תשע " ג ) . קידום תהליכי כתיבה . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות ה ' - ו ' ( עמודים . ( 44 - 18 ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa 88 משרד החינוך ( תשע " א - . ( 1100 כאן ביתי – מעיינים בפרק על הרשות המקומית בספר מולדת , חברה ואזרחות . הטקסט הדיגיטלי מציב בפנינו דמות קורא / כותב חדשה . המבנה הרשתי של הטקסט מציע למשתמשים לבחור את מסלול הקריאה : למשל כשקוראים מאמר ובוחרים ללחוץ על מילה " חמה " שמעבירה לאתר אחר ואז נכנסים לעוד מקום בעקבות זאת , ואולי בוחרים לא לחזור כלל לטקסט המקורי . בתהליך הזה ההבחנה בין קולט למפיק מטשטשת . דוגמה נוספת לטשטוש הזה היא כאשר כותבים מגישים טקסט לקוראים ( למשל סטודנטים למרצים לשם קבלת משוב על עבודתם ) : הקוראים כותבים על גבי הטקסט של הכותבים באמצעות הפונקציה של " עקוב אחר שינויים " . פונקציה אחרונה זו רלוונטי ת גם לכתיבה שיתופית ועל המורים לאפשר לתלמידים לכתוב חלק ממשימות הכתיבה שלהם ב - W ord וללמד אותם , כחלק מפעילות עם עמיתים , להשתמש בפונקציה של " עקוב אחר שינויים " , כדי להכינם להיות קוראים -כותבים מהסוג הזה . חשוב מאוד ללוות את התלמידים במהלך פעילות זו ולספק להם מחוון מסייע עבור הערכת הכתיבה של חבריהם . כאמור , המבנה הרשתי של טקסט דיגיטלי מזמן לקוראים מגוון , אולי אינסופי , של מסלולי קריאה . אך גם טקסטים " קבועים " ( להבדיל מ " דינמיים " = הייפרטקסט ) מזמנים לעתים קריאה במסלולים שונים , וזאת כאשר הטקסט הוא מרובה ייצוגים ( מולטי - מודאלי ) , כזה המכיל לצד טקסט כתוב גם אלמנטים אחרים כמו תמונה , קומיקס ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار