|
صفحة: 171
פעילות 6 אחת הדוגמאות היא : " כלנו חכמים כלנו נ בונים כלנו ז קנים כלנו יוד עים את התורה " . מטרת החזרה על המילה " כולנו " היא להדגיש את החובה לספר ביציאת מצרים , חובה המוטלת על כל אדם , גם אם הוא חכם ונבון . דרך נוספת להדגשת מילים היא שימוש במילים נרדפות : חכמים , נבונים , זקנים ( זק " ן - ראשי תיבות של המילים זה קנה חכמה ) , ביד חזקה ובזרוע נטויה . פעילות 7 המילה שעבד משתייכת לשורש ע - ב - ד ומשמעותה על פי מילון רב מילים היא " הכניע מישהו וגזל ממנו את חירותו ואת עצמאותו " . במידת הצורך אפשר לבקש מהתלמידים לערוך רשימה של מילים דומות , או מילים אחרות שהמילה הזאת מזכירה להם ובעזרתה לזהות את משפחת המילים . אם בכיתה נעזרים בגרסה הדיגיטלית בכותר כדאי לכוון את ה תלמידים להשתמש במילון התפור המופיע כאשר מסמנים את המילה המבוקשת ( בעזרת העכבר ) ובוחרים באפשרות המילון המסומנת באות . I פעילות 8 תנאי שאינו יכול להתקיים כולל את המילים " אילו " ו " לו " , המופיעות לפני פועל בעבר : אילו תיקנת את המכוני ת , לא היינו נתקעים כעת בדרך . במשפט מן ההגדה הכוונה היא כי אם לא היינו יוצאים ממצרים , היינו נשארים משועבדים למצרים , אך מאחר וה ' הוציאנו ממצרים , תנאי זה אינו מתקיים . אפשר להרחיב את הפעילות ע " י בדיקה משותפת של התשובות במליאה , והצעת משפטים במבנה דומ ה ע " י התלמידים . פעילות 13 אם התלמידים מתקשים במציאת התשובה אפשר להפנות אותם כרמז אל המילים " ו היו מ ספ רים ביציאת מצ רים כל אותו הלי לה " . פעילות 15 פעילות השוואה בין הגדות מזמנים שונים ובנוסחים שונים . הפעילות מכוונת להפקת מידע ולהסקת מסקנות מטקסט חזותי ( פעילות דומה הוצעה לתלמידים בפרק על מגילת אסתר ) . ההגדות שנבחרו משקפות תקופות שונות בהיסטוריה של עם ישראל , ומאפשרות התבוננות בהתפתחות ובשינויים שחלו מתקופה לתקופה . אפשר כמובן לצרף להשוואה הגדות נוספות שייבחרו על ידי הורה או כאלו שיביאו התלמידים מבתיהם . אפשר לצפות בהגדות נוספות מתוך
|
|