صفحة: 146

- אולי דברים המוכרים למתבגרים רבים : יש איזה " אני " מוכר שלפתע אי אפשר למצוא אותו , ועולות תחושות כמו מבוכה , בלבול , אני לא עושה את מה שאני אוהב , השתניתי ואני קצת מוזר לעצמי , אני לא מזהה את עצמי , אני נראה לעצמי שונה מהרגיל - אולי כי אני מתבגר , תחושה שלא נוח לי במקום שבו אני נמצא ועם האנשים שאני נמצא אתם . . 5 לפי השורות האחרונות של השיר רק דבר אחד יכול לגלות לדובר היכן הוא נמצא . מהו ? איך אתם מבינים את זה ? - שמישהו יבוא ויקרא לו – אדם מבחוץ , מישהו שאכפת לו , שקורא לו לבוא , נוכחות אנושית , קרבה אנושית , מישהו שקורא לי בשמי – מזהה אותי , מכיר אותי למרות השינויים שעברתי . כל זה מאפשר לבנות מחדש את תחושת הזהות האבודה . . 6 האם אתם מכירים תחושה כזו , שאדם אחר – הורה , חבר , מישהו אחר – עוזר לכם " לחזור לעצמכם " כשאתם מרגישים אבודים , פחות בטוחים בעצמכם , מתמודדים עם שינויים רבים ? על " שיר המקל " של ארז ביטון " איפה " הוא שיר לירי , המשרטט תודעה של אחרות – שהיא גם תודעה עצמית וגם קשב לחששות ולפחדים שהאחרות הזו עשויה להעלות בסביבה . אפשר לפרש את האחרות של הדובר כ "אחרות של איש שהולך עם מקל , מסיבה לא ברורה " , אבל זה מחמיץ את הסיטואציה המסוימת שמתוארת כאן . לכן , הבנה מלאה של השיר מצריכה ידע חוץ טקסטואלי , שהמקל בו מדובר הוא מקל של עיוורים ושארז ביטון הוא משורר עיוור . זה היה השיקול בהוספת המידע הזה בשולי השיר . נקודת המבט של הדובר נעה בין המבוגר העיוור , החוצה את הכביש עם מקלו המגשש – לבין נקודת המבט של הילדים החוצים יחד אתו - שהיא גם נקודת המבט שלו עצמו כילד המתבונן על איש עיוור ( ביטון התעורר רק בשנתו האחת עשרה ) . אפשר לומר , שהדובר נושא עמו בו זמנית את עצמו הן כמבוגר והן כילד ; מכוח החוויה הילדית שעדיין חיה בו , של ילד המפחד ממקלו של העיוור - הוא מזדהה ומסוגל לדמיין את רגשותיהם ומחשבותיהם של הילדים החוצים אתו את הכביש . מאחורי התיאור העדין מסתתרת איזו פליאה לא מנוסחת : " איך זה שאני , שפעם הייתי ילד , שפחדתי מאנשים עיוורים עם המקלות שלהם - איך זה שעכשיו אני הוא אותו עיוור עצמו שמפחיד ילדים . " האם הדובר באמת אומר לילדים " אני איש רכות " ? או שכך הוא חושב בתוכו , כך הוא מדבר אל הילד בתוכו , מגשר על גבי הצרימה של ה " אז " וה " עכשיו " ? הצעות לפעילויות . 1 מה הסיטואציה השירית ? מה מתואר בשיר ? - הסיטואציה היא של איש שחוצה את הכביש עם מקל בידו . מדוע יש לו מקל ? הוא הרי אומר " לא בשביל להכות " . אם כן – בשביל מה ? אפשר לשוחח על כך עם התלמידים . עם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار