|
صفحة: 25
של הילד הוא גמישותו וזמינותו של הראשון לשימוש הולם בכל הנסיבות התקשורתיות של ההפקה . " מחקרים מראים שהתייחסות שיטתית לאוצר מילים היא דרך יעילה להעשרתו . ההתייחסות יכולה להיות המרה בנרדפות , ניתוח מורפולוגי ( שורש , משפחת מילים ) , שיבוץ במשפט וכדומה . אחת המטרות בספרי " מילה טובה מאוד " היא הרחבה והעמקה של אוצר המילים הסביל והפעיל של התלמידים לצורך שימוש מדויק במילים והתבטאות עשירה והולמת מבחינת המשלב . נקודת המוצא לטיפול באוצר המילים בספר היא לרוב הקשר טקסטואלי , בין אם ישיר ובין אם עקיף , כפי שיוסבר בהמשך . במחקר אשר בדק מה מקל יותר על למידת מילים - מפגש עם אותה המילה בהקשרים טקסטואליי ם שונים או מפגש של הילדים עם המילה באותו הקשר טקסטואלי ? - נמצא כי דווקא המפגש החוזר עם המילה באותו הקשר טקסטואלי הוא שהשפיע על למידת המילים . עוד נמצא במחקר שלתוספת הגדרה למילה בטקסט הייתה השפעה ארוכת טווח ( להבדיל מהבנה מתוך ההקשר בלבד בו משובצת המילה ) . עוד מסקנה שעלתה מן המחקר היא כי רצוי להקריא לילדים סיפורים הכוללים מילים הנמצאות בטווח שמעבר לרמה המצופה מן הילדים . המלצה זו עולה בקנה אחד עם הרעיון כי ניתן לסווג מילים בשלוש רמות . 1 : מילים רווחות ומובנות לרבים וגם אם לא שכיחות , יכולות להיות מובנות במהירות ; . 2 מילים מופשטות יותר או רעיונות מורכבים ; . 3 מילים ספציפיות לתחום מסוים . ההמלצה של החוקרים היא לעסוק בעיקר ברמה השניי ה של המילים . עוד מומלץ לעסוק בסגנון הכתיבה : סגנון הכתיבה – למשל , שימוש במטפורות או בשפה פיגורטיבית אחרת כמו לשון אירונית , הוא גם חלק מההקשר שבו נתונה המילה . לפיכך , כדאי להסב את תשומת לב הילדים לרכיב של כוונת הכותבים הבאה לידי ביטוי גם בסגנון הכתיבה שלהם . לפני הקריאה נועד הטיפול באוצר המילים להסיר חסמי קריאה או להטרים תוכן באמצעות מילים ומושגים . אפשר לחלץ מראש מילים קשות לסוגיהן השונים , לברר את משמעותן במילון או לשער את משמעותן ולשלבן במשפט . במהלך הקריאה עשויים להתגלות חסמים לקסיקליים נוספים . מומלץ בשלב זה לפרש את המילה ולהמשיך בקריאה . לעתים , נכון לעצור כדי להתרשם מבחירה לקסיקלית יפה במיוחד , מעניינת וכדומה . לאחר הקריאה עוסקים בביסוס הידע של 40 רביד , ד ' ( . ( 2001 ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , , 51 - 50 ( גליון היובל , . ( 2001 עמודים . 4 - 3 Biemiller , A . Teaching Vocabulary - Early , direct , and sequential in Dyslexia Association quarterly newsletter , Perspectives , Fall 2000 , Vol . 26 , No . 4 . Wilkinson , K . S . & Houston - Price , C . ( 2013 ) . Once upon a time , there was a pulchritudinous princess … : The role of word definitions and multiple story contexts in children ' s learning of difficult vocabulary . Applied Psycholinguistics , 34 . Pp . 591 - 613 . 43 Beck , I . L ,. McKeown , M . G . & Kucan , L . ( 2005 ) . In : Jalongo Renck , M . & Sobolak , M . J . - 2011 ) . Supporting young children ' s vocabulary growth : the challenges , the benefits , and evidence ) based strategies . Early childhood education journal , 38 . Pp . 421 - 429 . 44 ווהל , א ' וארדון , ר ' ( . ( 2002 מאפייני הקורא . קריאה , תיאוריה ומעשה – לומד ים ומלמדים אוריינות ( עמודים -56 . ( 24 האוניברסיטה הפתוחה . תל - אביב .
|
|