صفحة: 80

הטקסטים בפרק הרחבות והצעות להוראת הפרק יום הכיפורים שלי לפני קריאת הטקסט " יום הכיפורים שלי " כדאי להסביר לתלמידים שהמספרת היא ילדה דתייה מתארת את יום הכיפורים שלה . כמובן , התיאור הוא אישי , ואצל רבים אחרים התיאור י כול להיות אחר . הטקסט על יום הכיפורים והפעילות שאחריו מתאימים לעבודה עצמית . בעקבות העבודה של התלמידים אפשר לאסוף במליאה במשותף את מנהגי יום כיפור המופיעים בטקסט – אלה שהתלמידים מכירים ואלה שחקרו ומצאו עליהם מידע ( בפעילויות . ( 3 , 2 להלן הרחבה בנוגע לכמה מושגים הנזכרים בטקסט : חיוב במצוות - על פי היהדות החל מגיל בר מצווה או בת מצווה הנער או הנערה חייבים בקיום מצוות , מגיל זה האחריות מוטלת עליהם , ולא על הוריהם ( כפי שהיה עד הגיל הזה ) . משום כך מציינת הילדה בסיפור כי היא מרגישה תחושת אחריות . אכילה בערב יום כיפור - אמרו חכמים : " כל האוכל ושותה בתשיעי – מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי " ( יומא פא , ב ) . על פי היהדות מצווה לאכול ולשתות בערב יום כיפור , כדי לאגור כוחות לצום וכדי להגיע ליום כיפור מתוך שמחה על קיום מצוות התשובה , שמחה שמתבטאת בסעודה . כפרות - על פי המנהג , מסובבים מט בע מעל ראשו של כל אחד מבני הבית ומבקשים שהכסף ילך לצדקה , ותמורתו ילכו בני הבית לחיים טובים ולשלום . בעבר נעשה מנהג הכפרות עם תרנגול או דג . ר ' יוסף קארו , הרמב " ן ואחרים ראו במנהג ה " כפרות " עם בעלי חיים מעשה פסול , הגורם צער רב לבעלי החיים ללא כל הצדקה . כך כ תב הרב חיים דוד הלוי : " ולמה צריכים אנו דווקא בערב היום הקדוש , להתאכזר על בעלי חיים , ללא כל צורך , ולטבוח בהם ללא רחמים , בשעה שאנו עומדים לבקש חיים על עצמנו ... " ברכת הבנים - יש הנוהגים שההורים ( או האב בלבד ) מברכים את ילדיהם בערב שבת ובערב יום כיפור . נוסח הברכ ה הוא : " ישימך אלהים כאפרים וכמנשה ( לבנים ) / ישימך אלהים כשרה , רבקה , רחל ולאה ( לבנות ) . יברכך ה ' וישמרך ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار