صفحة: 32

בפעילות 11 המטרה היא להבליט את הקשר בין כפל ( וחילוק ) ב - 8 לכפל ( וחילוק ) ב - 4 וב - , 2 ובין כפל ( וחילוק ) ב - 8 לכפל ( וחילוק ) 3 פעמים ב - . 2 לפעמים כדאי לשקול באיזו מהדרכים קל יותר לפתור תרגילים . בפעילות 12 כדאי לדון עם התלמידים בסעיפים שבהם אפשר להשלים את הסימן בין התרגילים בלי לחשב את התוצאות שלהם . הנה שתי דוגמאות : בסעיף ב – 64 : 8 56 : 8 אם מחלקים שתי מכפלות שונות באותו גורם , אזי לתרגיל עם המכפלה הגדולה יותר יש תוצאה גדולה יותר . בהסבר מוחשי : אם מחלקים כמות גדולה יותר של עצמים לאותו מספר ילדים , כל ילד יקבל יותר עצמים . בסעיף ה – 24 : 8 24 : 6 אם מחלקים את אותה מכפלה בשני גורמים שונים , אזי לתרגיל עם הגורם הגדול יותר יש תוצאה קטנה יותר . בהסבר מוחשי : אם מחלקים אותה כמות של עצמים למספר גדול יותר של ילדים , כל ילד יקבל פחות עצמים . עמודים -56 52 מושית הבלשית ( עמוד 52 ) ( ראו בסוף המדריך עמודים 126 - 121 ) פעילות 14 מתקשרת לגאומטרייה , ובה מוצג לתלמידים מונח חדש – " מתומן " – מצולע בעל 8 צלעות . אפשר לבקש מהתלמידים לסרטט מתומנים שונים , לאו דווקא שווי צלעות כפי שמופיע בפעילות . בסעיף ה אפשר לחשב קודם את כמות הגפרורים שבה השתמשה ספיר לבניית המתומנים ( , ( 8 × 3 = 24 ואחר כך להשתמש בתוצאה כדי למצוא את מספר הריבועים ( . ( 24 : 4 = 6 אסטרטגיית פתרון אחרת היא לטעון שאם כמות הצלעות בכל מתומן גדולה פי 2 מכמות הצלעות בכל ריבוע , הרי שכמות הריבועים שאפשר לבנות תהיה גדולה פי 2 מכמות המתומנים , כלומר 6 ריבועים . יש לציין שהמונח " פי " עדיין לא נלמד בשלב זה , ואפשר להשתמש בניסוח אחר . בפעילות 18 מופיע לראשונה בפרק הייצוג של ישר המספרים , ומקשרים אותו לפתרון תרגילי חילוק . על כל ישר מסומנות קפיצות שוות , ולכן הוא יכול לתאר מצב כפלי . בכל סעיף המכפלה בתרגיל החילוק מייצגת את המספר שאליו מגיעים בסיום הקפיצות , והגורם הנתון מייצג את מספר הקפיצות . אפשר לתאר זאת בתבנית . לדוגמה בסעיף א : 3 מספר הקפיצות הגדל של כל קפיצה 30 נקדת הסיום

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار