|
صفحة: 12
א . מה יותר ? מה פחות ? ( עמודים 8 - 5 ) המטרה העיקרית ביחידה זו היא לעמוד על הקשר בין יחסי גודל שונים . ביחידה זו עוסקים בהשוואת גדלים של קבוצות שיש ביניהן יחס של אי - שוויון ומכירים ניסוחים שונים לתיאור יחס זה , לדוגמה : גדול - קטן , יותר - פחות , גבוה - נמוך , כבד - קל . המטרה העיקרית היא להדגיש את הקשר בין יחסי הגודל במצב של אי - שוויון , לדוגמה : אם ידוע ש - א גדול מ - ב , מכך נובע ש - ב קטן מ - א ( בניגוד לקשר בין היחסים במצב של שוויון : אם א שווה ל - ב , גם ב שווה ל - א ) . הצעה לפעילויות פתיחה מציגים לפני התלמידים שני ספרים שיש הבדל בולט בין מספר העמודים בהם , לדוגמה : ספר א עבה מספר ב , ומשווים בין עובי הספרים : איזה ספר עבה יותר ? מה אפשר לומר על הספר האחר ? אפשר לדבר גם על מספר העמודים , לדוגמה : בספר א מספר העמודים גדול ממספר העמודים שבספר ב . איך אפשר לתאר את מספר העמודים בספר ב בהשוואה למספר העמודים בספר א ? אפשר להציג לפני התלמידים שני חוטים שהצבעים והאורכים שלהם שונים , למשל : חוט אדום ארוך וחוט ירוק קצר . מבקשים מהתלמידים להשוות בין אורכי החוטים : החוט האדום ארוך מהחוט הירוק . החוט הירוק קצר מהחוט האדום . בשלב זה מומלץ להוסיף עוד חוט , למשל חוט כחול שהוא ארוך מהחוט האדום . חשוב לציין שבמקרה זה החוט האדום ( שקודם היה ארוך מהירוק ) קצר מהחוט הכחול . פעילות זו מדגישה את היחסיות : המושג " ארוך " והמושג " קצר " הם מושגים יחסיים – תלוי למה משווים . אפשר להביא לכיתה סליל של חוט , לחתוך ממנו קטע של חוט ולהציג אותו לפני התלמידים . מבקשים מכל אחד מהתלמידים לחתוך קטע חוט ארוך יותר מהחוט שהוצג לפניהם . אחר כך אפשר להשוות בין כל קטעי החוטים ( קטע החוט שהוצג לפניהם וקטעי החוטים של כולם ) ולהיווכח שאף על פי שכל החוטים של התלמידים ארוכים מהחוט שהוצג לפניהם , בין החוטים של התלמידים יכולים להיות הבדלים . ייתכן שהחוט של ירון קצר מהחוט של תומר , אך הוא ארוך מהחוט של ליאת . הפעילויות בספר לתלמיד עמודים -8 5 מטרת הפעילויות להשוות יחסי גודל בין שתי קבוצות שונות בגודלן . בפעילות 1 חוזרים לציור הפתיחה , ומשווים בין הקבוצות השונות המופיעות בציור . על רוב השאלות עונים בעזרת מנייה של מספר האיברים . לעומת זאת בסעיף ד עונים לא על סמך מנייה ולא על סמך מדידה , אלא על סמך ידע כללי . אפשר לשאול – איך אפשר לדעת ? איך אפשר להשוות ? האם צריך לשקול את הפיל ואת השועל ?
|
|