صفحة: 81

ג . מטר ( עמודים 136 - 129 בחוברת לתלמיד ) להמחשת הגודל של מטר אחד משתמשים בפס מדידה שזה אורכו . בפעילות 1 ( עמ ' 129 ) התלמידים גוזרים ומדביקים פס כזה בעזרת דף הגזירה שבסוף החוברת . לאחר הכנת הפס עורכים דיון שבו התלמידים מתבקשים לתאר את האורך של פס זה . הכוונה היא שהם יאמרו שהאורך הוא 100 ס " מ , ויהיו תלמידים שידעו שניתן לקרוא לזה גם מטר . כפי שצוין במבוא לפרק , אפשר לבקש מהתלמידים לסמן אורך של סנטימטר ושל מילימטר במקומות שונים על פס זה . את פעילות 2 יש לבצע בעזרת פס המדידה שהכינו התלמידים . עליהם לאמוד את אורכם של עצמים נתונים ועצמים אחרים בכיתה יחסית למטר . שימו לב להערה המופיעה בתחתית הדף : אפשר להשתמש גם במד - מטר ביתי מוכן . בפעילות 3 ( עמ ' 130 ) יש דיון שמטרתו היא להציג את המעבר בין יחידות מידה שונות . כל מידת אורך הגדולה ממטר אפשר לכתוב בסנטימטרים בלבד או במטרים וסנטימטרים ( או במטרים בלבד בתנאי שהמידה היא בדיוק מספר שלם של מטרים ) . בטבלה שבפעילות 4 ( עמ ' 130 ) מתרגלים המרות כאלה . כדי לכתוב את האורך בסנטימטרים בלבד יש להמיר את המספר השלם של מטרים בסנטימטרים . כדי להמיר בכיוון ההפוך - סנטימטרים בלבד במטרים וסנטימטרים - יש למצוא כמה מטרים שלמים יש במספר הסנטימטרים הנתון ואת השארית להשאיר בסנטימטרים . הדיון שלאחר פעילות 4 ( בראש עמ ' 131 ) עוסק באומדן של אורכים , והתלמידים יכולים להשתמש בנתונים שאספו על עצמים בכיתה בפעילות הקודמת . דיון זה ממחיש את העובדה שאפשר להסיק הרבה מסקנות אם ידוע אורך של חפץ . איננו רואים בת יענה , אין לנו בת יענה בכיתה , אך ביודענו את גובהה - נוכל לדעת לאן תגיע אם תעמוד בכיתה , האם תצטרך להתכופף כדי לעבור דרך דלת הכיתה וכדומה . האורך הנתון מספק אפוא מידע חשוב . בפעילות 6 ( עמ ' 131 ) התלמידים פוגשים לראשונה מקרה שבו מספר הסנטימטרים ( נוסף על המספר השלם של המטרים ) הוא גדול מ - , 100 ולכן אפשר להמיר אותו במטר שלם נוסף : אורך הנדנדה הוא 2 מ ' ו - 120 שהם 3 מ ' ו - 20 ס " מ . כמובן אפשר גם להמיר מראש את האורך הנתון בסנטימטרים : אורך חצי נדנדה הוא 160 ס " מ , ולכן אורך הנדנדה הוא 320 ס " מ . מומלץ לדון עם התלמידים בדרכים אלה ולבקש מהם לכתוב את התשובה בשתי הדרכים שלמדו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار