صفحة: 57

עמוד 95 פעילות 6 הנה הטרפזים המבוקשים ( מסורטטים כאן בהקטנה ) : דּ ִ יּוּן : האם לשני הטרַפזים י ֵ ש הקפים שוים ? לֹא האם לשני הטרַפזים י ֵ ש שטחים שוים ? כ ֵ ן השוואת היקפים : יש כמה דרכים להשוות את ההיקפים של שני הטרפזים . דרך אחת : מודדים בסרגל את אורכי הצלעות , מחברים אותם ומוצאים שהיקף הטרפז העליון ( בגודלו האמ ִ תי ) הוא 26 ס " מ , והיקף הטרפז התחתון הוא 22 ס " מ . דרך אחרת : משווים את הטרפזים ורואים שלשניהם יש שתי צלעות שוות והן הצלעות הלא מקבילות . אם משווים את הצלעות המקבילות קל לראות שהצלעות של הטרפז העליון ארוכות יותר מאלה של הטרפז התחתון ולכן ההיקפים שונים . השוואת שטחים : מובן שהשטחים של שני הטרפזים הם שווים , כי הם בנויים מאותם מצולעים בדיוק . עובדה זו כלל וכלל אינה ברורה מאליה לתלמידים בגיל זה ואפשר לנסות ולעזור להם להבין זאת על ידי מתן משמעות לשטח . למשל , אפשר לשאול אותם : אם צריך לצבוע את שני הטרפזים , לאיזה טרפז צריך יותר צבע ? לאחר מכן אפשר להבהיר שמכיוון ששני הטרפזים בנויים מאותו מלבן ומאותם שני משולשים , הרי שצריך אותה כמות של צבע , כלומר , השטחים שלהם שווים . פעילות 7 בפעילות זו צריך לסרטט טרפזים שונים כאשר נעזרים בזוגות של קווים מקבילים נתונים . למעשה התלמידים צריכים להבין שאם הם מסרטטים שתי צלעות של הטרפז על שני ישרים באותו הצבע – שתי הצלעות האלה יהיו הצלעות המקבילות . השלב הבא יהיה לחבר אותן למרובע בעזרת שתי צלעות נוספות ולשים לב ששתי הצלעות האחרונות אינן מקבילות זו לזו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار