صفحة: 139

ב . בניית גופים משוכללים בפעילויות הבאות נשתמש במצולעים הנפרדים מתוך " האוסף השחור " . גוף משוכלל הוא פאון קמור שכל פאותיו הן מצולעים משוכללים חופפים , ומספר הפאות הנפגשות בקדקוד שווה בכל הקדקודים . 1 עבודה בקבוצות קחו את אוסף המצולעים הנפרדים . הוציאו סוג אחד של מצולעים משוכללים חופפים ונסו לבנות מהם גוף משוכלל . יש להצמיד את המצולעים זה לזה ולהדביק בנייר דבק שקוף , כשהצד השחור הוא הצד החיצוני . כל עוד אפשר - כדאי להדביק את המצולעים זה לזה כאשר הם מונחים על השולחן . אם טועים ורוצים לפרק - אפשר לגזור את נייר הדבק . בדקו את הגוף שבניתם לפי ההגדרה של גוף משוכלל : האם כל הפאות של הגוף הן מצולעים משוכללים ? האם כל הפאות חופפות זו לזו ? האם מספר הפאות הנפגשות בכל קדקוד שווה בכל הקדקודים ? מה המסקנה - האם הגוף שבניתם משוכלל ? 2 א . בנו גוף מ – 6 משולשים משוכללים חופפים , כמו בסרטוט : ב . האם גוף זה הוא משוכלל ? בדקו לפי ההגדרה : האם כל הפאות של הגוף הן מצולעים משוכללים ? האם כל הפאות חופפות זו לזו ? האם מספר הפאות הנפגשות בכל קדקוד שווה בכל הקדקודים ? מה המסקנה : האם הגוף משוכלל ? ג . דיון האם כל גוף הבנוי ממצולעים משוכללים חופפים הוא משוכלל ? ד . פרקו את הגוף שבניתם ( גזרו לאורך נייר הדבק ) . בנו ממשולשים משוכללים חופפים גוף אחר שאינו משוכלל ( קחו מספר משולשים כרצונכם ) . תארו את הגוף שבניתם והסבירו מדוע גוף זה אינו משוכלל . למורה : בבדיקת הגופים לפי ההגדרה ויתרנו על הבדיקה של דרישת הקמירות , משום שלא כל התלמידים שולטים במושג זה . בדיון שבפעילות 2 כדאי להדגיש את חשיבותה של הדרישה הזאת : מספר הפאות הנפגשות בקדקוד שווה בכל הקדקודים . לפי ההגדרה - גוף שאיננו עומד בדרישה זו איננו משוכלל גם אם הוא בנוי ממצולעים משוכללים . הגוף המתואר בפעילות 2 משמש דוגמה למקרה כזה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار