صفحة: 120

. 2 התלמידים יגלו את המידע הסמוי בטקסט , יסיקו ממנו מסקנות וימסרו פרשנות אישית בהתחשב בניסיון חייהם ובידע העולם שלהם . . 3 התלמידים יתנו את דעתם על נושא שהשלכותיו הרגשיות-משפחתיות-חברתיות חשובות , והוא מצוי במרכז השיח הציבורי . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יתבוננו בסיפורי עם דומים שפרטיהם שונים וייחלצו את השלד העלילתי המשותף . . 2 התלמידים ישוו את רמת הפירוט בעלילה , את הסיומים ואת דרכי הביטוי בשני הטקסטים . הערות והצעות להוראת הפרק המדרש "כיבוד אב " בדומה לסיפורי העם , גם המדרש עוסק ביחס הבנים לאבותיהם הזקנים . מפאת לשונו הקשה של המדרש מומלץ לקרוא אותו בקול בכיתה , ולהבהיר מילים קשות . המדרש נפתח באמירה תמוהה , כביכול-כיצד דוקא המאכיל את אביו מאכלים משובחים זוכה לגיהנום ואילו המעביד את אביו זוכה לגן עדןו אפשר לפתוח את לימוד המדרש בקריאת המשפט הראשון בלבד , ולבקש מן התלמידים לשער מדוע בחר אבימי בן רבי אבהו לומר משפט כזה . *** הסיפור "כף של עץ" עוסק באדם שגידל באהבה ובמסירות את בנו , ועבר לגור בבית הבן לאחר שזה נשא אישה והפך לאב . כשהנכד גדל מעט , הוא שם לב שהסב אוכל בכף עץ , והוא שואל את הסב לסיבת הדבר . הסב , באצילות נפש , נמנע מלדבר סרה במבוגרים . הסיפור מסתיים בכך שהילד התמים מתחיל לגלף כף של עץ עבור אביו שלו , לכשיזדקן . את סוף הסיפור משאיר המספר העממי לנמעניו , שישלימו אותו על פי הבנתם . פעילות 3 בעבודה עם תלמידים מתקשים אפשר להציע להוסיף לסיפור אירוע או שניים שמהם אפשר יהיה ללמוד על הקשר הטוב שבין הסב לנכדו , או פסקה שתתאר את רגשותיו של הסב נוכח יחסה הבלתי נעים של כלתו . בעבודה עם רוב הכיתה , ייתכן שתלמידים יבקשו להוסיף סוף לסיפור , למשל סוף המתאר את חרטת ההורים ואת הפיוס במשפחה . גם כאן כדאי להתבונן אחרי הכתיבה בסיפורים שנוספו להם סצנות סיום , ולשאול את הילדים איזה טקסט משאיר רושם חזק יותר על הקוראים ומשיג את מטרתו של הסיפור – הטקסט המקורי , המסתיים בתשובת הילד , או טקסט שנוסף לו סיום מפויס .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار