صفحة: 170

לתלמידים הבדלים סגנוניים מהם – וריאציות לשוניות המוסרות ( פחות או יותר ) אותה משמעות , ומותנות בנסיבות התקשורת . ציווי בלשון זכר או נקבה ? בעבר היה נהוג לפנות בלשון נוכחת ( מין נקבה ) בהוראות הכנה ושימוש המזוהות עם פעולות " נשיות , " כגון בישול , כביסה , טיפול בילדים , ועוד . כיום הדבר פחות נפוץ , אך עדיין קיים פה ושם . אם הכיתה בשלה לכך , ניתן לטפל טיפול מכין בסטריאוטיפים מגדריים ובשוויון בין המינים . אפשר לבדוק דרכי פנייה לנמענים במודעות פרסומת , והשתקפות הסטריאוטיפים המגדריים בניסוח המודעות . מודעות " דרושים" גם הן סוגה מתאימה לבדיקת מוסכמות באשר למקצועות " גבריים" ו"נשיים , " ואפשר לבדוק בהן דרכי פנייה וניסוח עבור שני המינים . בניסוח הוראות מקובלות היום שתי דרכים סגנוניות , העוקפות את ההבחנה הדקדוקית בין שני המינים ( הקיימת בצורות הציווי ) : א . שימוש בצורת הווה רבים ( צורת הנושא הסתמי , ( כגון : " מרטיבים את השיער , מקציפים , שוטפים . " ב . שימוש בצורת המקור , שגם בה לא כלול גוף ספציפי : " להרטיב את השיער , להקציף , לשטוף . " רצוי לתרגל עם התלמידים חלופות סגנוניות שונות לבקשות-הוראות , הן כדי לרכוש מבנים תחביריים בעברית הממלאים פונקציה תקשורתית כלשהי , והן כדי לחדד את הרגישות הסגנונית שלהם . מומלץ לעורר את מודעות התלמידים להוראות התנהגות במקומות ציבוריים ולדרכי הניסוח שלהן . אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב הוראות התנהגות שקראו בקניון , בבריכה או במקום ציבורי אחר . אפשר לעודד את התלמידים לפעילות אקטיבית ויצירתית : חיבור הוראות התנהגות במקומות שבהם הם נוהגים לשהות או לבקר . חוקים העברית מציעה מגוון סגנונות לניסוח חוקים . רוב החוקים מנוסחים בפעלים בגוף שלישי , המביע את הסתמי , כשההתייחסות לכל אדם מאוזכרת בשם העצם "אדם , " כגון : " לא יזרוק אדם אשפה במקום ציבורי , " " לא ילכלך אדם ולא יזהם מקום ציבורי , " וכדומה . דרך ישירה יותר נהוגה בלשון המקרא – ציווי הפונה לנמען / ת באופן ישיר וסמכותי : " כבד את אביך ואת אמך , " " לא תגנוב , " וכדומה . זו הזדמנות להתוודע לעשרת הדיברות ולדרך הניסוח שלהם ( שמות , פרק . ( כ' רצוי לתרגל דרכים סגנוניות שונות בניסוח חוקים ואיסורים . התמרורים הם דרך מוחשית ומעניינת להציג חוקי תנועה המנוסחים בקצרה . ניתן לראות שבתמרורים נוהגת צורת הציווי בנוכח ( לשון זכר , המתייחסת לשני המינים , ( וזאת כדי לספק ניסוח מקוצר ( יש להספיק לקרוא את התמרור תוך כדי נסיעה , ( לחסוך במקום ולמסור את חוקי התנועה בטון רשמי וסמכותי . הטיפול בחוקים מטרותיו , בין השאר , לעורר את אחריותו של התלמיד כלפי הסביבה וכלפי הזולת , ומבחינת לימוד הלשון – לרכוש מבנים תחביריים הממלאים פונקציה תקשורתית של הוראה / חוק ( כולל " טעימה" מלשון המקרא , ( להכיר את מוסכמות הסוגה של החוק , ולפתח רגישות סגנונית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار