صفحة: 165

מגלים במגילה אנו מניחים כי סגנון זה של חידות אינו מוכר למרבית התלמידים , ועל כן אנו מציעים למורה להסביר את ההנחיות ליצירת החידות על הלוח במליאה , בליווי דוגמאות . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להתמקד תחילה רק בחידות " קפד ראשו , " ולאחר פתרון חידות אלו לעבור להסבר חידות " קפד זנבו . " הפרק " על חיות ובני אדם " ( עמוד 66 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק הפרק עוסק בגני חיות ובשאלה האם מן הראוי שימשיכו להתקיים או שיש לסגור אותם . הטקסט הפותח את הפרק היא עיבוד של כתבה מאת נטע אחיטוב , שהופיעה במוסף " הארץ" ונקראה במקור " האדם אמר את דברו . " הכתבה מצדדת בבירור בסגירת גני החיות , תוך הסתמכות על דוגמאות מגני חיות שונים ועל דברי מומחים . הטקסט השני הוא מכתב תגובה שכתב שי דורון , מנהל גן החיות בירושלים , ופורסם אף הוא ב"הארץ . " במכתבו מתייחס דורון אחת לאחת לטענותיה של הכתבת ומבקר אותן , אך במקום להתייצב נגדה הוא מציב עצמו יחד אתה באותו הצד – הצד הפועל למען טובתם של בעלי החיים . שלא כמוה , דורון מבחין בין גני חיות " רעים" ( שאף הוא מצדד בסגירתם ) ל"טובים" ( שיש לטפח ולתמוך בהם . ( וכך , על אף שהוא מסכים עם רוב הטענות העקרוניות שהועלו בכתבה – הוא מתנגד למסקנה הגורפת שלה . מטרות הפרק מטרות תוכן הפרק מזמין את התלמידים להתבונן מקרוב על מוסד שרובם ככולם מכירים – גני חיות . הוא מזמן דיון רציני , ביקורתי ומורכב במוסד הזה , חשיבותו ומטרותיו , ומעלה שאלות עקרוניות הנוגעות ליחסים בין בני האדם לתושביו האחרים של כדור הארץ . הנושא ממוקם בהקשר הרחב של קיימות ומודעות אקולוגית , הנמצא גם על סדר היום של מערכת החינוך . רוב העבודה מתבצעת בקבוצות : לפעמים התלמידים מתבקשים לשוחח ביניהם על מה שקראו ולעתים לנסח מסקנה או עמדה משותפת בכתב . מפעם לפעם יש איסוף במליאה ושוב חזרה לקבוצות . מומלץ שהקבוצות תהיינה קבועות לכל אורך העבודה על הפרק , לשם תמיכה בתהליך חקר וחשיבה מתמשך . עם זאת , המורים יכולים לבחור להמיר את העבודה בקבוצות לעבודה יחידנית בהתאם לשיקול דעתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار