صفحة: 154

" אבל חיים פה אנשים בעלי אמונה אחרת וגם להם זכות לחיות בכבוד " . ... " במלחמה אדם-בני עלולים להיהפך בקלות לבריונים ששודדים וחומסים כראות עיניהם , ולא בזאת רצינו . הנה שמעתי בחדשות שהממשלה כבר ימההק גוף הנקרא נכסי' נפקדים . ' הם יחליטו מה לעשות ברכוש הנטוש " . ... " שלא ייתכן שכל אדם יעשה דין לעצמו . לכן אני מבקש שתבטיחי לי להחזיר את מה שלקחת " . פעילות 4 ציטוטים מהטקסט המעידים על תגובתו הראשונית של אבא : " שאל אבא בחומרה , " " יכולתי לדמות לי איך הוא מכווץ את מצחו ונועץ בי מבט תובעני מתחת לגבותיו העבותות , " ... " חקר אותי אבא בגערה , " " מהאופן בו פכר את ידיו ידעתי שהוא כועס מאוד . " כשמתבוננים בפעלים המלווים את החלק הראשון של הדיאלוג בין גלילה לאביה – אמר אבא בשקט ; חייך אבא ; התפלא אבא ; שאל אבא ועיניו הבריקו בחושך ; התפעל אבא ; התלהב אבא וכשנותנים את הדעת על משמעויותיהם , מגלים שהפעלים משקפים את האווירה הטובה ואת הזרימה הטבעית של רגשות ותחושות חיוביים שמילאו את האב בזמן השיחה עם בתו . בהמשך , כשהשיחה מתמקדת ברכוש הגזול , חל שינוי קיצוני במשמעות הפעלים ותוארי הפועל המלווים אותם : הסתקרן אבא ; שאל אבא בחומרה ; חקר אותי אבא בגערה ; אבא רכן קדימה בשתיקה , מהאופן בו פכר את ידיו ידעתי שהוא כועס מאוד ; כבש אבא את כעסו ; התעקש אבא ; אבא שתק ; אמר ; השיב אבא ; הסכים אבא . הפעלים והמילים הנלוות אליהם משרטטים אווירה אחרת לגמרי מזו ששלטה בחלק הראשון של הדיאלוג ; כאן מדובר בהתגברות של כעס עד לשיא במתח , ומכאן והלאה כיבוש הכעס ומעבר להסבר ברוח טובה ובטון בטוח אך מתון . מעניין לגלות שהדיאלוג מתחיל באמירה של גילוי לב ושיתוף בהשראת מראות הלילה " ) תראי איזה לילה מלא כוכבים [ ... ] דרכם העברתי כל לילה דרישת שלום ( " ומסתיים באותה אווירה של קרבה בין אב לבתו : " קולו הפך שקט והוא הביט בי באור החיוור של הכוכבים . " פעילות 6 ההסבר יכול להיות מצד התוכן - אדם אינו אחראי על חשכה ; הוא יכול להיות אחראי על המצב שבו שומרים את המקום חשוך . ההסבר יכול להיות גם מצד הדקדוק - משקל 'הקטלה' הוא משקל המציין פעולה של אדם ( שם הפעולה ) בבניין הפעיל . הפעלים : " הקטין , " " הגדיל , " " האפיל" ( ובשמות הפעולה שלהם : " הקטנה , " " הגדלה , " " האפלה ( " מעלים בזיכרון את שמות התואר " קטן , " " גדול , " " אפל . " לסיכום העיסוק בסיפור , כדאי להזכיר לילדים שמדובר בקטעים מתוך ספר שלם , ולהציע להם להעלות שאלות שייתכן שבטקסט המלא יימצאו להן תשובות , כמו – איך נראו חייהם של הילדים בזמן ההתקפות על הקיבוץ ? האם נפגעו אנשים בהתקפות האלה ? האם לאחר הפינוי הילדים חוזרים לקיבוץ ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار