صفحة: 183

פעילות 8 בפעילות זו אפשר לשאול את התלמידים אם ניתן למצוא קרן אור בשיר . בדבריה של אלברשטיין בהקדמה לספרה " שיר במתנה" היא מזכירה את השיר " עגלה עם סוסה" שאותו היא מציינת גם בשיר " שרליה . " אזכור השיר הזה בדבריה של אלברשטיין קושר בין אז ( כשחוה הייתה ילדה עולה שחיה בתנאים קשים ) לעכשיו ( כשהיא כבר " חוה אלברשטיין" הזמרת המוערכת ) ומאפשר לחוש בדרך הארוכה שעשתה . עוד על סוגיה זו ועל השיר בכלל תוכלו לקרוא במסמך של משרד החינוך , בעמודה של ה-ו , " שער העלייה : " http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / otTochniy _ Limudim / Chinuch _ Leshoni / Yeziru tSafrutLhorhaa / madalim . htm את השיר "שרליה" מלווה ציורו של מאיר פיצ'חדזה – " דיוקן עצמי עם מזוודות . " כדאי להפנות את התלמידים לדמות האמן הניצבת בשטח אפל כמעט , ולחפצים שהיא אוחזת בידיה . כדאי לספר לילדים שהצייר עלה ארצה מגיאורגיה בהיותו בן 18 ולשוחח בכיתה על כך שגם אם הציור ( כמו טקסט ) מתאר חוויה אישית – הוא מעורר מחשבות ורגשות אצל אחרים – בין אם חוו חוויות דומות ובין אם רק נחשפו אליהן באמצעות האמנות . כדאי להתבונן יחד בהבדל המשמעותי בין החלקים המוארים בציור לחלקים הכהים מאוד ; מה מייצגים החלקים השונים בחייו של האיש או בתחושתו ? מה לדעתם המשמעות של האור במרחק והכהות הדומיננטית ? ברור שהאיש נמצא במעבר ממקום למקום – האם יש שמחה בציור , או רגש אחר ? האם יש משמעות רגשית לצבעוניות הקוטבית ? האם יוכלו להצביע על זיקה בין הציור לטקסטים בפרק ? פעילות 9 לפניכם כמה הערות על ההשוואה בין שתי היצירות . הטקסט של אמנון שמוש מספר סיפור אישי הכתוב כולו בגוף ראשון . הטקסט של חוה אלברשטיין מספר את הסיפור של קבוצה גדולה של עולים ( כפי שעולה מהשימוש הרב בצורת הבינוני הסתמי – " יושבים , " " מחליפים , ( " אך נוכחו לדעת שלא כך הוא . סיפורו של שמוש מלא הומור ואופטימיות ומלמד על רצונו של המספר להתערות בארץ החדשה . בשירה של חוה אלברשטיין בולטים הקשיים אך יש רמזים קלים לטוב רגעי " ) נסיכה אמיתית – ישנה עם מטרייה , " " חולצות לבנות נעליים מבריקות . ( " הסיפור בנוי מאוסף של מקרים המתוארים בפירוט , ואילו השיר בנוי מרצף של אמירות ושל תיאורים ופרטים לא מורחבים , מעין רשימה קטלוגית . ציטוט מדברים שאמר שמוש בריאיון טלוויזיה מלמד על כך שלמרות שהוא ער לתעתועי הזיכרון הוא משתמש בזיכרונות בסיפוריו . בשיר של חוה אלברשטיין היא אומרת בצורה ישירה שהזיכרון נצבע בצבעים שונים מהמציאות " ) מחליפים זיכרונות , מקשטים את העבר . ( " כדאי להתעכב גם על התמונות שמלוות את שתי היצירות : ציורו של מאיר פישחזדה מעביר את תחושת התלישות שבהגירה . אפשר לשאול לאיזו מהיצירות היא מתאימה יותר ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار