صفحة: 180

רצוי למקד את התלמידים באמצעות השוואה בין התגובה המצופה ממורה שכיתתו שקועה במשחק שאינו קשור לשיעור לבין התנהגותו בפועל של המורה לתנ"ך . הערה על ההומור בסיפור מורים שיבחרו בכך יכולים להרחיב את הדיון בנושא ולהצביע על ההומור הדק המאפיין את הסיפור . ניתן להצביע למשל על משפט המופיע בחלק הראשון : " אתא – הכי זולים והכי טובים , נאום אחי" ולהסביר לתלמידים שכדי להבין את ההומור הטמון בו יש צורך להכיר את הצירוף המליצי " נאום ה'" המופיע בתנ ) "ך למשל במלכים ב יט , : 33 בדר ךְ אשר יבא , בה יש וּ ב , ואל העיר הזאת לא יבא , נאם יהוה . ( " כלומר הבנה של הומור דק נסמכת לעתים על ידע מוקדם שבלעדיו לא ניתן להבין את ההומור . דוגמה נוספת להומור לשוני ניתן למצוא במשפט המופיע בחלק האחרון של הסיפור : " אפילו המנהל היה בן-אדם . אמנם לא ביאליק , וזאת לא סלחתי לו חודשים רבים , אבל בכל-זאת בן-אדם נחמד . " ההומור הדק במשפט זה נוצר כתוצאה מנקודת המבט הלא צפויה של המספר לפיה " בן אדם" הוא ישות נפרדת מזו של אנשים ממשיים ( ביאליק והמנהל ) וכתוצאה מההיררכיה שהוא יוצר ביניהם . אפשר לבקש מהתלמידים להביא דוגמאות לאופן שבו משלב המספר בין רצינות להומור . כך מי שרגישותו הלשונית רבה יוכל להצביע על דוגמאות לשוניות אחדות בסיפור היוצרות הומור , ומי שאינו מבחין בהן לא ירגיש שהוא לוקה בחסר . כך מי שרגישותו הלשונית רבה יוכל להצביע על משפטים אחדים בסיפור שניסוחם יוצר הומור , ומי שאינו מבחין בכך יוכל להתייחס לסיטואציות המצחיקות השזורות בסיפור . פעילות 9 פעילות זו מספקת הזדמנות לסכם את נושא הדמויות בסיפור . אפשר לכתוב על הלוח את רשימת הדמויות שיציעו התלמידים ואחר כך לבדוק אם הרשימה מלאה . אפשר לדרג אותן לפי כמות המידע שהמספר מקצה להן ולפי מידת תרומתם לעיצוב דמותו של המספר ( הדמות הראשית . ( פעילות 10 אמנון שמוש השתמש בדימויים בסיפור . כדאי להרחיב את הדיבור בכיתה על דימוי כאמצעי ספרותי ולבקש מהתלמידים לאתר את הדימויים . בעבודה עם מתקשים כדאי להציג את מילות היחס " כ" ו"כמו" המציגות את הדימויים , ולהסביר בעזרת דוגמאות : כלולב = כמו לולב ; כמשוגע = כמו משוגע . כדאי גם לבחור כמה דימויים שכיחים ולבקש מהתלמידים להסביר מהו הבסיס להשוואה , למשל , הדימוי " אדום כמו עגבניה" מושתת על הידיעה המשותפת לכותב ולקורא בדבר צבעה של העגבנייה ; " בוכה כמו תינוק" מושתת על ההבנה שתינוק מגיב בבכי במצבי תסכול ואינו מסוגל לפתור את בעיותיו . התרגול יקל עליהם להבין את בסיסי ההשוואות בדימויים שבסיפור . . 1 שיכור הייתי כנער שיצא משליטתה של אמו אל חיקה של נערת חלומותיו . . 2 קיצרתי את שערי , שהיה ארוך ומתולתל כשל ילדה ;

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار