صفحة: 87

פעילות 2 רבות ממילות הפיוט באות מרובדי שפה קדומים או בצורות שכבר אינן בשימוש בעברית המדוברת , והן קשות להבנה ( זכאה , חומדה , סמוכה , פודה , רוחשה . ( הפעילות מבקשת להוביל את התלמידים להבנת המילים בדרך של התבוננות וחקר באמצעים המוכרים להם – עיסוק בשורשים , בצירופים כבולים ובהקשר . למשל , בסעיף א הילדים ישערו שהשורש המדובר הוא הד"ר , ויגיעו בוודאי למילים כמו " נהדר" או " מהודר , " בעזרתן ישערו את משמעותה של " הדור . " לתלמידים מתקדמים כדאי להציע להכין מעין מילון-זוטא לפיוט , בטבלה שהעמודות בה הן : המילה , השורש , המשמעות על-פי ההקשר בפיוט , מילה נרדפת או דומה מהעברית של ימינו . לתלמידים מתקשים כדאי להקדים ולהדגים חקירה של המילה " זכאה" בעבודה פרטנית או בקבוצה קטנה , ורק אז להפנות אותם לפעילות . פעילות 4 סעיף ב : הפעילות מבקשת להנהיר את המבנה החוזר בפעלים בטור השמאלי של הפיוט – שבו כינוי מושא חבור : דורש אותה = דורשה . המילה השנייה בכל שורה שנייה בטור השמאלי מסתיימת ב- ה – האות הא ובתוכה נקודה ( מפיק . ( סופית זו מצביעה על פועל המתייחס לגוף נסתרת ( היא . ( אפשר לפרק את המילה הזאת לשתי מילים : " דורשה " פירושה דורש אותה , " תומכה " פירושה תומך בה . פעילות 7 אפשר לשאול את התלמידים אם נפגשו בעבר עם אקרוסטיכון במקומות אחרים . לתלמידים מתקדמים ניתן להציע לחבר חמשיר קצר עם אקרוסטיכון שמם או כל מילה אחרת . שם הפרק : שלום , חבר ! ( כרך 1 עמ' ( 34 נושא הפרק הפרק , המיועד ללימוד לקראת יום הזיכרון לרבין , עוסק באירוע הרצח עצמו , בנוכחות שלו בשיח הישראלי בעשורים האחרונים , ובמהות ההנצחה שלו ובמשמעויותיה . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יכירו את ההקשרים המוסריים , ההיסטוריים והחברתיים של רצח רבין . . 2 התלמידים יתוודעו לכמה מסמנים של הרצח - מילים וביטויים שנכנסו לשיח בעקבות האירוע , ושיוצגו הן ויזואלית והן מילולית . . 3 התלמידים יעסקו בנושאים לדיון שאירוע זה מזמן : חופש הביטוי וגבולות המחאה הלגיטימית , המשמעות של ימי זיכרון , דרכים שונות להנצחה , ביטויי אבל לאומיים ופרטיים וכדומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار