صفحة: 122

פעילות 7 האגדה בנוסח שנלקח מספר האגדה כתובה בלשון חכמים . כללית , אין צורך לבקש מהתלמידים לפרש או לזכור את המילים הקשות ; החשוב הוא שהילדים יפגשו טקסט שנכתב ברובד לשוני זה ושיכירו את ה " מוזיקה " המיוחדת שלו , כשברקע הטקסט המעובד לעברית של ימינו המאפשר להם להבין את העלילה על כל פרטיה . בכל זאת אנו מביאים כאן מעין מילון-זוטא לאגדה בנוסח ביאליק ורבניצקי . בהתאמה לקבוצת הלומדים כדאי לבחור מילה או שתיים מן הטקסט , להציג כאתגר להבנת הזיקה למילים בלשון ימינו ולספק לילדים את הפירוש המדויק : תנורי פסחים – תנורי חרס העומדים בחצר יימוקו – יימסו עג עוגה – שרטט עיגול שמו פניהם עליי – פנו אלי , סומכים עליי ראינוך ולא נמות – בזכותך אנו חיים להתיר שבועתך – לשחרר אותך מהנדר שלך , מהשבועה שלך שיחין – בורות לוג – מידה קדומה של נוזלים ; כחצי ליטר השפעת עליהם טובה – נתת להם בשפע , יותר מדי כמהין – סוג של פטריות פעילות 4 ב לפני שהתלמידים מביעים את דעתם , כדאי להקדים ולהתבונן יחד אתם בכמה מן הביטויים היפים בלשון חכמים : למשל " יהא רווח בעולם" ( לקשור בין " רווח" ל"רווחה , " כלומר הקלה , רגיעה (; " שאני כבן בית לפניך" כביטוי לקרבה ; הדימוי הציורי " עד שכל טיפה וטיפה כמלוא פי חבית . " *** קריקטורה עם דמותו של חוני המעגל הקריקטורה מספקת מידע על מצב המשקעים בארץ בתקופה נתונה של ארבע שנים . היא מציגה בשני חלקיה שתי תמונות מצב שונות : הצד הימני מציג את היובש בשלוש שנים עוקבות –1988 ) , ( 1990 והצד השמאלי מציג את שפע המשקעים בחורף . 1991 דמותו של חוני משמשת כאן סמל לבצורת ולתחינות לגשם , וכף ידו הנשלחת מן המים שנעלם בהם משקפת את כמות הגשם הגדולה בדרך של הומור . מטרת הקריקטורה להראות את התלות המוחלטת של בני האדם בכוחות הטבע , ואולי לעורר מחשבה על פתרונות שיפחיתו את התלות . פעילות 1 ב בבלוני הדיבור אפשר לכתוב נוסחים שונים - במשלבים שונים - של פנייה לכוח עליון , בבקשה או בדרישה לגשם . בבחירת המשלב כדאי להביא בחשבון את הצד הסטירי או הקומי של הקריקטורה ואת מטרתה . בצד הימני של הקריקטורה אפשר לכתוב בבלון הדיבור טקסט צפוי כמו " אנחנו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار