صفحة: 164

באסטרטגיות שונות מסיבות שונות , והשאלה מבקשת להציף כמה מהן ללא שיפוטיות או הטיה מראש . פעילות 6 כפי שהתלמידים יגלו עוד מעט , המאבק של מלאלה הוא על זכותן של ילדות ללמוד . אולם סביר להניח שתלמידים בישראל לא יראו בכך זכות גדולה , אלא עניין מובן מאליו במקרה היותר טוב , וחובה במקרה הפחות טוב . כדאי לתת לילדים לבטא גם עמדות כאלו , ולבדוק יחד אתם את הסעיף כולו ואת מה שנקשר בו עם הזכות ללמוד : " זכותי ללמוד , לשחק , להתפתח , ולקבל הזדמנות להוכיח את עצמי" ( מה שהלימודים מאפשרים נשלל עם שלילת הזכות הזו . העניין הזה הוא לב המאבק של מלאלה ולכן חשוב לפתוח את הנושא עם התלמידים . ( *** מהלך העבודה על הכתבה על מלאלה כולל : א . עבודה פרטנית : התלמידים קוראים כתבה על מלאלה ועונים על שאלות . הם אינם יודעים שזוהי כתבה ערוכה שממנה הוצאו כל הציטוטים מהספר " אני מלאלה . " ב . עבודה בקבוצות : לתלמידים נודע שזוהי בעצם כתבה ערוכה , והם עוברים לקרוא את הקטעים שהוצאו ממנה . התלמידים משבצים את הקטעים במה שנראה להם כמקום המקורי שלהם . ג . עבודה כיתתית בפורום : לאחר דיון על מהלך העבודה בקבוצות , המורה קוראת בקול את הכתבה המקורית , כולל הציטוטים . בעקבות הקריאה – שיחה על ההבדלים בין הכתבה המקורית לזו הערוכה . פעילות 3 מלאלה מתייחסת לשלומם , ביטחונם , איכות חייהם וסיכוייהם לעתיד של ילדים , וכל אלו משתקפים בסעיפים רבים בהצהרה . כדאי לרשום על הלוח את הסעיפים שהילדים מציינים . הבדלים בדעות יכולים להוביל לשיחה על האופן שבו הם מבינים את סעיפי ההצהרה : איך הם עוברים מההכללות שבהצהרה אל המקרים הקונקרטיים שמלאלה מזכירה , ולהיפך . משפטים רבים בכתבה מתייחסים ישירות לזכות ללמוד : ... " הזדהו עם המאבק שלה למען הזכות ללמוד ... " "; . להתראיין ולדבר על זכויות הילדות והנשים ועל החשיבות של לימוד קרוא וכתוב ; " . ... " המשיכה במאבקה למען הזכות ללמוד ... " "; . קראה להם להעניק חינוך חינם לכל ילדי העולם " . פעילות 4 א . התלמידים מתבקשים לשים לב למירכאות . זו הפעם הראשונה שהמלה "ציטוט" מופיעה בפרק , וחשוב לוודא שכל התלמידים יודעים מה פירוש המילה , שעוד תופיע רבות בהמשך . חשוב גם לוודא שהם יודעים שמירכאות הן הסימן שבו משתמשים כשמצטטים . ב . זו שאלה ל"מטיבי לכת : " בכתבה מופיע הקטע הזה : " הטאליבן יכלו לקחת את העטים והספרים שלנו , אבל לא יכלו למנוע מאתנו לחשוב" [ מתוך ספרה של מלאלה יוספזאי " אני מלאלה , " עמ' – [ 141 מקטע זה אפשר ללמוד שמלאלה כתבה ספר , מה שמעלה את השערה שכותרת הכתבה נלקחה ממנו . הספר מוזכר שוב בסוף הכתבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار