صفحة: 11

המפגש בספר הלימוד עם יצירות הספרות ( הלקוחות , על-פי הכוונת המשרד , מארבעת מעגלי היצירות של הנספח לת"ל ) מציע מסד תרבותי משותף לחלקים השונים בחברה הישראלית , ובמקביל מציע את הספרות ככלי ביטוי אישי המתאים לאוכלוסיות מגוונות . בפעילות סביב יצירות הספרות הודגשו מאפייניו של עולם השיח של הספרות : שימוש ייחודי בשפה , מבנה היצירה , רכיביה וכדומה . האמצעים הספרותיים השונים הודגמו לשיעורין מתוך כוונה שהמפגש עם היצירה הספרותית יהיה מהנה , חווייתי ויאפשר בניית נדבך נוסף בדרכים לקריאת ספרות . לכן , הוראת הספרות – השירה והסיפורת – " מפוזרת " לאורך הספר . לרוב יצירות הספרות בשני כרכיו של הספר הוצמד מגוון של פעילויות דיגיטליות הקשורות לאוצר מילים : הבנת מילים בהקשר , בחינת הקשר בין חלקי דיבר המצויים בשכיחות גבוהה בטקסט לבין משמעותו , התבוננות במשמעויות קונוטטיביות של מילים בשם היצירה וחשיבה על הבחירות הסמנטיות של היוצרים . קריאת היצירות מלווה בהתבוננות במקומן בחיי הפרט ובתפקידן בהקשר חברתי רחב יותר ( היסטורי , לאומי , תרבותי , ( ומזמנת גם בחינה של ההקשרים שבהם נכתבו ושל מקורות ההשראה של היוצרים . כמו כן , קריאת היצירות מלווה גם בחקירת ביטויים של אינטרטקסטואליות ובעיון במסרים המייצגים פרשנויות של יוצרים . התלמידים מתייחסים ליצירה גם בזיקה לאמירות של היוצרים בראיונות שונים . לחלק מן היצירות הספרותיות שנכללו בספר הוצמדו פעילויות קריאה בקול . הפעילויות הללו דורשות התכוננות . בקריאה מושם דגש על שטף ודיוק וכן על אופן הבעה המעיד על הבנה , על נקיטת עמדה וכפועל יוצא גם על פרשנות . עוד על ספרות בבית הספר היסודי ניתן למצוא בקישור למאמר " מי צריך ספרות בבית הספר היסודי " ? מאת סיגלית שם-טוב : http : // www . dmag . co . il / pub / histadrut / panim 66 / index . html # 64 טקסטים מן המקורות היהודיים – בספר כלולים טקסטים מקראיים ( בהם מזמור מספר תהילים , ( קטעי מדרש ופיוט ועוד . הטקסטים שנבחרו מציגים ומציעים מפגש רלוונטי של התלמידים בבית הספר הממלכתי עם ארון הספרים היהודי . העיסוק בטקסטים מן המקורות מדגיש את מאפייני השפה על רבדיה השונים . בכל המקרים בולטת ההיצמדות למקור ככל האפשר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار