|
صفحة: 46
הנחיות כלליות לפרקי הספר לכיתה ד רצף ההוראה בספר הספר על שני כרכיו בנוי כדי לשרת את צורכיהם של כל המורים וכל התלמידים ואת מטרות החינוך הלשוני . לכן אפשר ואף רצוי שהמורים יפעילו שיקול דעת בבחירת הטקסטים והפעילויות העומדים לרשותם . פרקי הנושא – הספר הוא מודולרי : אפשר להקדים פרק אחד לפרק אחר , ואפשר אף לדלג על פרק מסוים ; עם זאת , הרצף שבו סודרו פרקי הנושא בספר הוא הרצף המועדף , בין השאר , משום שפרקי הנושא סודרו בהתאם לציר של לוח השנה , החגים והמועדים . כהכנה לקראת עבודה על פרק מומלץ לבדוק את הסוגה הנלמדת ( לקרוא עליה בתכנית הלימודים , ( לעיין בטקסטים ובפרק עצמו , ולקרוא את הנאמר בהקשר לכל פרק במד"ל המפורט לפרקים – שם ניתן למצוא את הגדרת המטרות לכל פרק , הסברים לחלק מן הפעילויות והצעות להרחבות . ככלל , סדר הפעילויות סביב טקסט הוא כזה : קריאת הטקסט מתוך שימת לב לתוכנו ולמאפייניו , טיפול באוצר המילים של הטקסט לפני הקריאה או אחריה , פעילויות הבנה של הטקסט לפי ממדי ההבנה השונים , פעילויות הבעה בכתב ובעל-פה , פעילויות לשון העוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה , ולבסוף פעילות " תוצר . " קריאת הטקסט יכולה להתבצע על ידי המורה או על ידי התלמידים בהתאם לטקסט ולשיקולי הדעת של המורה . אם הפרק מזמין זאת - כדאי להתעכב על כותרתו ועל הקשר שלה לנושא הפרק . לעתים הקשר הוא ברור ומובהק , ובמקרים אחרים אפשר להזמין את התלמידים לשער מה הקשר , או ההוראה ואת דרכי הלמידה לתלמידים שצורכיהם שונים . העבודה בפורומים משתנים יכולה לתת מענה חלקי גם להיבט זה . בהוראת שפה במיוחד יש להביא בחשבון תלמידים שאיכות קריאתם אינה הולמת את גילם , שאוצר המילים המצומצם שלהם מקשה עליהם להבין את הדברים ולהביעם , וכן תלמידים שרמה נמוכה של ידע עולם מקשה עליהם ליצור הקשרים בין הטקסט הספרותי למציאות חייהם . תלמידים כאלה זקוקים לתיווך בהבנה , בתכנון ובביצוע של פעילויות למידה . אחת הדרכים להנגיש את הטקסט לתלמידים ולהביאם למפגש מוצלח עם יצירות ספרות וקטעי מידע ופעילויות למידה בכתב ובעל-פה היא באמצעות עבודה בקבוצות קטנות . עבודה במסגרת כזו שעשויה להיות יעילה מאוד כשמדובר בתלמידים שמתקשים לפעול במליאה – אם בגלל קשיים בקריאה ובלמידה , אם בגלל קשיים בהבעה ואם מטעמים רגשיים . הקבוצה הקטנה מספקת ביטחון ואינטימיות , מאפשרת תקשורת כמעט אישית ומפנה מקום גם לתלמידים האטיים , הפסיביים , ולאלה החוששים מקצב הלמידה , מהתעלמות או מכישלון . בנוסף לנאמר כאן , יש במד"ל המפורט לפרקים מקומות בהם מוצעות דרכי פעולה לעבודה עם תלמידים מתקשים ועם מתקדמים ומתעניינים .
|
|