|
صفحة: 149
בפעילות זו מוזמנים הילדים לבחור תשובה מתוך הריאיון , לחבוש לרגע את כובע המראיין ולהוסיף שאלות . דוגמה אפשרית : בשאלה 4 בריאיון אומרת לי ששפת הסימנים משתנה מארץ לארץ . כאן ניתן להוסיף ולשאול : אם כך , האם יש גם דמיון בין השפות בארצות שונות ? למה לא יצרו שפת סימנים משותפת בכל העולם ? את מכירה שפות סימנים של ארצות אחרות ? ב . שאילת שאלות חשובה לתכנון המשך של תהליך למידה או חקר של נושא . שאילת שאלות דורשת זיהוי של הבעיה או השאלה ויכולת ניסוח שלה . בשיחה בכיתה הילדים מוזמנים לשאול שאלות נוספות בנושא שפת הסימנים . כאן מומלץ לאפשר לשיחה להיפתח לתחומים רחבים יותר , כמו החירשות בכלל , ולתת מקום גם לשאלות שפחות קשורות לריאיון , על מנת לתת לתלמידים מרחב להתנסות בשאילת שאלות וגירוי הסקרנות שלהם . בהמשך תנותב השיחה לחשיבה על דרכים שונות למצוא תשובות ומידע נוסף , ובהקשר של ריאיון – את מי עוד כדאי לראיין . ( רעיונות אפשריים : בני משפחה של חירשים , חוקרים העוסקים בליקויי שמיעה וכמובן חירשים , בסיוע של מתורגמן ) מקורות מידע להעשרה והמשך חקר בנושא : - אתר קהילת החירשים , מתחרשים וכבדי שמיעה - אתר המכון לקידום החירש בישראל - סיינפדיה – מילון ויזואלי של שפת הסימנים הישראלית - עמותת " תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים , " שאף מעבירה פעילויות בנושא . - הספר " המתנה הגדולה מהים , " מאת סול דיה , הוצאת כנרת-זמורה-ביתן - " הסיפור המופלא של הלן קלר , " מאת לורנה א' היקוק , הוצאת הקיבוץ המאוחד-כתר *** מתחשבים בחירשים פעילות 1 ב הכותרת " כללים לאדם השומע שרוצה לתת כבוד לחירש " נושאת מסר : הנגשה ומודעות למה שיקל על החירש להשתתף בשיחה לא רק מסייעים לו , אלא גם מביעים כבוד והבנה לזכותו הבסיסית לתקשר עם שומעים כשווה בין שווים . שאלה זו באה להפנות את תשומת לב התלמידים למסר הטמון בכותרת . ייתכן שלא כל התלמידים יבחינו במסר הזה ואז אפשר לשאול בצורה מפורשת יותר : מדוע כשמנהלים שיחה עם חירש באופן שמסייע לו להבין ולתקשר , זה גם מכבד אותו ? ***
|
|