|
صفحة: 146
פעילות 3 ב התלמידים מתבקשים לכתוב טקסט שיש בו שני חלקים עיקריים . בחלק הראשון יכתבו למה העץ משמש , וימצאו לו שם מתאים . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להציע להם לחשוב על מטלות בחייהם האישיים שהיו רוצים להשתחרר מהן , או על קשיים שמטרידים ילדים בכלל ואפשר לפתור אותם בעזרת המצאה מתוחכמת . אפשר גם לתת דוגמאות , כמו " עץ שמזיז את הענפים בהתאם למיקום הצל הרצוי , " או " עץ שמצמיח ערסלים לפי מידה , " " עץ המפעיל מכונת תפירה ליצירת בגדים מעלים , " או " עץ שיכול לקלף , לחתוך או לבשל את הפרי הצומח עליו" וכן הלאה . בחלק השני התלמידים מתבקשים לכתוב טקסט של הוראות הפעלה ושימוש על-פי מאפייני הסוגה : צורת הפעלים , היקף מדוד של ההוראה ובהירותה . *** " הסיפור על האריה וסל "ותהקני ( פעילות מתוקשבת ) הסיפור הקצר מציג סיטואציה חברתית מעולם הילדים : תלמיד מאחת הכיתות הגבוהות מכנס סביבו תלמידים צעירים ממנו , ומספר להם סיפור שהולך ומתברר כגוזמה ההולכת ומתפרעת במקביל להופעת סימני שאלה אצל חלק מהמאזינים . מעניינת וחידתית משהו היא תגובתו של המורה המתערב בפרשה , וקסטנר מזמין את הקוראים לדמיין מה התרחש בעת הבירור . הסיפור מסתיים בעוקץ המבוסס על משחק מילים . פעילות 4 המידע הגלוי בטקסט הוא שגוסטב " טייל בגאווה מאחורי קבוצה , " ... שהיה " מעין מפקח על הקטנים , " וש"אהב מאוד את התפקיד . " האמירות עשויות לכאורה להתפרש ברוח סלחניתחיובית , אבל הצירוף של שלושתן מעורר חשד – האם גוסטב הוא ילד חיובי , או גאוותן השטוף באהבת-עצמו ובחשיבות עצמית ? המידע הסמוי נעשה גלוי ככל שהסיפור מתקדם . פעילות 5 אילו רצה המספר לתאר במילה אחת את הכפר , קרוב לוודאי שהיה אומר " קטנטן . " התיאור המפורט הולם הן את התת-סוגה – סיפורי גוזמאות והן את רצונו של המספר להרשים את שומעיו . פעילות 4 התלמידים מתבקשים לדמיין את הסיטואציה בחדרו של המורה ולתאר אותה בכתב . לפני הכתיבה כדאי להוביל את הילדים לחשיבה על הסיטואציה – מה סביר להניח שהתרחש בחדר ? מה יפתיע את הקוראים ? לאיזה כיוון הם רוצים לקחת את הסיפור ? אחר כך כדאי לבחור את סגנון השיח – איך ידבר המורה ? איך יגיב גוסטב לדברי המורה ? כדאי להנחות את הילדים גם לחשיבה על צורת הכתיבה - האם יכתבו בהמשך לטקסט שבספר , או יעדיפו לכתוב את הדיאלוג כרצף של מבעים בדיבור ישיר ללא תיאורים ומשפטי קישור ? בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להתחיל בכתיבה קבוצתית משותפת בהנחיית המורה , ורק אחר כך להפנות כל זוג לעבודה עצמית .
|
|