صفحة: 144

פעילויות מקדימות פעילות 1 מטרת השיחה היא למקד את התלמידים בחשיבה על ספרות , על עצמם כצרכני ספרות ועל טעמם האישי בקריאה . התלמידים מוזמנים לספר על חוויותיהם כקוראים , מקבלים לגיטימציה להביע ביקורת על ספרים ולברר עם עצמם מה הם מעדיפים לקרוא . הדיון חשוב גם מפני שהוא מזמין את הילדים להבחין בין מרכיבים שונים של הטקסט שהם קוראים – הנושא , העלילה , הסגנון , המורכבות הלשונית , ההיקף וכדומה . *** נעים להכיר , אריך קסטנר הטקסט מציג עובדות מעטות על חייו של קסטנר , ובעיקר עוסק בעמדותיו של הסופר על ילדות , על כתיבה לילדים , על מה שמייחד את כתיבתו ועל עקרונות שלדעתו צריכים להיות נר לרגליו של מי שכותב לילדים . בטקסט כלולים קטעים משניים מספריו – קטע מההקדמה ל"הכיתה המעופפת" והרהור מ"פצפונת ואנטון . " פעילות 1 התלמידים מוזמנים להתנסות בכתיבה של עמדה אישית בנושא המוגדר בטקסט . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להוביל אותם למבנה פשוט ותקין של מבע כתוב מסוג זה – תחילה לכתוב מה עמדתם ובהמשך את הנימוק . פעילות 2 ההנחיה המפורטת בפעילות מובילה את התלמידים לכתיבת טקסט קצר על קסטנר . ההתחלה היא באיתור פרט או תכונה שהרשימה את הילדים , ובזיהוי פרטים נוספים שהיו רוצים לקבל . שלב ראשוני זה פשוט גם לתלמידים המתקשים . בשלב הבא התלמידים מתבקשים לעבות את הטקסט ולהוסיף שמות תואר רלוונטיים . זו הזדמנות לעשות שימוש בידע הלשוני שרכשו . בשלב השלישי התלמידים פונים אל הדמיון , וממשיכים להעשיר את הטקסט , איש איש על-פי נטיות לבו . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי ללוות את השלב הזה בהדגמה של שאלות מתחומי חיים שונים – תחביבים , פנאי , עיסוקים , העדפות בבגדים ובמאכלים וכן הלאה , כדי " לצייר" את הדמות בדמיון . פעילות 3 הילדים אמורים להתחיל בזיהוי זמני הפעלים . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי תחילה להציג בפניהם פעלים מאותו שורש ( מחוץ לטקסט ) בזמנים שונים , אחר כך לבקש שיזהו בטקסט שלושה ארבעה פעלים בזמן הווה וכמספר הזה פעלים בזמן עבר , ורק אז לאפשר להם להמשיך בפעילות . הקטעים הכתובים בזמן עבר הם אלה הקשורים לתולדות חייו של קסטנר , לדברים שעשה ולאירועים שקרו לו - למשל " הוא היה עיתונאי וכתב שירים למבוגרים ; " כך נהוג לתאר אירועים שהתרחשו בעבר וחלפו . הקטעים הכתובים בזמן הווה עוסקים בסגנון הכתיבה של קסטנר ובדעותיו כפי שהן משתקפות בספריו - למשל " לפעמים הוא משתף את הקוראים במחשבותיו על

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار