|
صفحة: 31
הקרנת טקסט על הלוח – הדגמה של תהלוך ההבנה של הטקסט באמצעות סימון וכדומה או על ידי הדגמה של תשובה לשאלה לפני עבודה עצמית . מורים יוצרים ( מפתחים ) – כאמור , נוסף על השכבות וההטמעים שנוספו לספר בגרסתו הדיגיטלית על ידי צוות מטח , הגרסה הדיגיטלית של הספר המודפס מאפשרת למורים לעשות פעולות שונות – הן פעולות על גבי הטקסט ( הכוונה היא לכל טקסט בספר בכל רמה של גודל טקסט , כולל טקסטים המשמשים כהוראות ) והן פעולות לצד הטקסט . סוגי הפעולות המוצעות למורים הן : סימון על גבי הטקסט בכמה צבעים ( באמצעות קו תחתון או באמצעות מדגש , ( הוספת פעילות עם הנחיות לתלמידים , קישור לסרטון , קישור לקובץ שמע , קישור בין הספר לתרגול המוצע באתר " אופק " של מטח , או קישור למשימות מתוך מאגר המשימות שיכינו המורים בעצמם . באמצעות " הסטודיו שלי , " אחד האריחים הנמצאים באתר " אופק , " המורים יכולים ליצור פעילויות באמצעות תבניות שפותחו במטח . התבניות האפשריות : יצירת שאלות פתוחות , שאלות רב-ברירה ופעילויות קלוז . כמו כן , המורים יכולים גם להוסיף קובצי ו-pdf office לספר . הסימון בספר גם מאפשר לתלמידים ליצור קישור לדפים הרלוונטיים להם בוויקיפדיה או ב-google ( אייקון ( i ( על ידי לחיצה על אחד מהשניים , ( ולגלות בהם את הביאור למילה שסימנו או את ההסבר לצירוף המילים שסימנו . כך המורים יכולים להעשיר ולהרחיב את הנלמד בשיעור באמצעות הנגשה מהירה לידע ( למשל , למצוא מידע על הסופרים / המשוררים שכתבו את היצירות המופיעות בפרק וכך להכיר עוד יצירות שלהם ; לבחור בוויקיפדיה וכך לעבור לטקסט מידע בנושא ועוד . ( כאמור , השימוש אפשרי גם לתלמידים ובכך הם יכולים לבאר לעצמם מילים וביטויים ולהמחיש לעצמם דברים . הקישור שנעשה בין הכתוב בספר לבין וויקיפדיה ו-google מותאם לקריאה בהיפרטקסט , שהיא ממאפייניה הבולטים של הקריאה במאה . ה-21 אפשרות זו מאפשרת למורים לתרגל יחדיו את אחד מהנושאים המוגדרים בטבלת הפירוט של מיומנויות מחשב ומידע של משרד החינוך : " ניהול מידע מהרשת : חיפוש מידע מתקדם . " . כך גם מתאפשר למורים לעסוק בנושא של סינון מידע . ברזילי מדברת על כך שבניגוד לטקסטים שהילדים פוגשים בבית הספר , שבהם מקור המידע " שקוף" ושהמחברים שלהם מומחים , מקור הטקסטים באינטרנט עלום יותר , ולפיכך יש להעריך לא רק את התוכן אלא גם את המקור שלו וליצור קשרי מקור-תוכן . עוד טוענת ברזלי כי פיתוח של חשיבת הלומדים יכול בהקשרים מסוימים לתרום ליכולת של התלמידים להעריך מקורות מידע , ולכן היא ממליצה שההוראה תתקיים בהקשר תוכני עשיר , תכלול שיח מטא-קוגניטיבי בנושא וגם תזמן התנסויות רבות לתרגול . השילוב בין הפונקציות הטכנולוגיות האפשריות בספר הדיגיטלי לבין העושר התוכני בספר עצמו יכול לאפשר למורים לקדם את היכולת של התלמידים בהקשר של הערכת מקורות מידע ולפיכך גם בהקשר של סינון מידע באינטרנט . 55 משרד החינוך – המינהל למדע וטכנולוגיה . התאמת מערכת החינוך למאה : ה-11 הקניית אוריינות מחשב ומידע – – CIL בתי ספר יסודיים . עמוד . 07 מתוך אתר משרד החינוך : / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / MadaTech / ICTInEducation / meyumanuyot / OryanutMachshev 56 ברזלי , 'ש ) 'אוק . ) 2103 מחפשים אחר הבנה . הד החינוך , גיליון בנושא " הוראה לשם הבנה . "
|
|