صفحة: 97

לא רק בנטיית פעלים , אלא גם בנטיית שמות העצם ניתן לבטא את הגוף . הנטייה בכינויי הקניין מציינת את הגוף ( גוף ראשון – המדבר , שני – הנוכח , וכדומה ) שהוא בעל הנכס , בעל הקניין , ואילו הנטייה בכינויי הגוף בפעלים מציינת מיהו עושה הפעולה . מכאן שבשיחה בין מוען לנמען צפויה שכיחות של שמות עצם בכינויי קניין בגוף ראשון ושני , וגם שכיחות פעלים הנטויים בכינויי הגוף הראשון והשני . בניתוח דיאלוגים בסיפורת ראוי לעמוד על סימני הגופים הן בפעלים והן בשמות ( וראו הדיון בחילופי גופים בסיפור " הנסיך הקטן" בפרק הלשון . ( 3 רצוי לעמוד על ההבדל הסגנוני שבין שמות עצם בכינויי קניין חבורים לבין שמות עצם בכינויי קניין פרודים . כל ילד צעיר חש בוודאי את ההבדל , ועל המורה לחדד את המודעות לכך ולהפגיש את התלמיד עם טקסטים מסוגות שונות , שבכל אחד מהם רווחת אחת מהדרכים . באמצעות השימוש בכינויי הקניין ניתן להמחיש הבדלים סגנוניים מהם . במקרה זה ברור שההבדל בין שני סוגי הכינויים אינו הבדל במשמעות , אלא בנסיבות השימוש . שימו לב לחשיבותה של היוד בהבחנה בין שם עצם ברבים לבין שם עצם ביחיד . בנטיית הכינויים היוד היא מרכיב חיוני , לעתים יחיד , המבדיל בין שם עצם במספר יחיד לבין שם עצם ברבים , כגון : ' סוסנו ' / ' סוסינו , ' מטוסנו ' / ' מטוסינו , ' ' מכתבך ' / ' מכתביך . ' היוד חיונית גם בנטיית שמות העצם ברבות : 'בנותינו , ' 'בעיותיכם' וכדומה . יש הכותבים יוד יתרה בנטיית שם העצם ביחיד , כגון : ' מורתינו , ' ' לצערינו . ' רצוי להבהיר לתלמידים את מרכיבי המילה – בסיס שם העצם ומוספית הרבים , כדי שיבחינו בין נטיית שם עצם ביחיד לבין נטיית שם העצם ברבים / רבות , מתוך הבנה , ולאו דווקא כזכירה טכנית . שם הפרק : צלילים מאתיופיה ( כרך 1 עמ' ( 60 נושא הפרק הפרק עוסק בדרכי הקריאה והפקת המידע הייחודיים לטקסט רב-ייצוגי ולאתר אינטרנט . בספר הלימוד התלמידים מתוודעים לסיפור עם אתיופי הקושר את המוזיקה לחירותו של המוזיקאי ולזכותו לבחור מתי ובאוזני מי להשמיע את קולו האישי . לאחר מכן הם מוזמנים לגלוש באתר אינטרנט מאובטח , שנבנה במיוחד לצורך פרק זה . הניווט באתר נועד לייעץ לדודי , תלמיד מקהילת יהודי אתיופיה , כיצד לספר לתלמידי הכיתה וגם לסבים ולסבתות על מוזיקה אתיופית ישראלית עכשווית . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יכירו את התרבות העשירה של יהודי אתיופיה , השואבת ממקורות עתיקים , ומתחדשת כל העת . . 2 התלמידים יכירו את חג הסיגד , משמעותו ומנהגיו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار