صفحة: 93

חצב פעילות 1 " מטרתו העיקרית של טקסט לימודי-מידע היא להגדיר , להסביר , להבהיר , ולהרחיב משמעויות של מונחים , מושגים , תופעות ותהליכים על העולם ולספר על חיי אישים ואירועים . הטקסט לימודיהמידעי מצוי במקורות מידע שונים ,... זהו טקסט רווח בבית הספר . " ( תכנית לימודים לחינוך לשוני , תשס"ג , עמ ' ( 25 הטקסט נפתח בהגדרה : " צמח ממשפחת השושניים שיש לו בצל גדול מאוד . " ההגדרה מפרטת קטגוריה ( צמח , ( משפחה ( השושניים ) ואפיון בולט ( בצל גדול מאוד . ( בהמשך הטקסט יש פרטי מידע קבועים : עלים , פרח , פרי , תפוצה , עונת פריחה . כל טקסט מלווה באיור ובצילום הממחישים ומדגימים כמה עובדות שמתוארות בטקסט הכתוב . פעילויות 2-3 הפעילויות מציעות קריאה שמותאמת למשימות שאותן מקובל לבצע עם טקסט עיוני : הקורא מרפרף על חלק מהטקסט בדרך אל הפרטים הרלוונטיים למשימה שלו , שם יעצור ויתעכב ; מציאת הקטע הרצוי נעשית בעזרת מילות מפתח שהוא בוחר או בעזרת מילים שמופיעות במשימה . חשוב להסביר לתלמידים שמטרת הפעילות היא להראות שכל רכיב בטקסט - מלל , איור , תצלום וכו ( ' תורם את תרומתו לשלמות הטקסט ולמימוש מטרת הטקסט . *** רקפת הפעילויות המתהלכות את התלמידים בטקסטים על הרקפת דומות מאוד לפעילויות על החצב , וחלקן מופיעות גם לצד הטקסטים על מקור החסידה , בפעילות המתוקשבת . מטרת הפעילויות להסב את תשומת לבם של התלמידים לשלושה דגמים שונים של טקסטים - הגדרה , טקסט מידע וסיפור אטיולוגי - העוסקים לכאורה באותו נושא : צמח . החזרה על שלושת הדגמים העוסקים בתוכן דומה , נועדה לכוון את תשומת הלב של התלמידים למבנים השונים של הטקסטים , לבחירת המילים בכל אחת מהסוגות , ולעובדה שכל אחת מהסוגות מממשת מטרה חברתית אחרת ( ליידע / להסביר / לספר . ( פעילויות 2–3 בפעילויות אלה התלמידים מתבקשים להצביע על פרטי מידע המופיעים הן במלל והן ברכיב החזותי . חשוב להסביר לתלמידים את מטרת הפעילויות : הן מבקשות להראות שלכל רכיב בטקסט - מלל , איור , תצלום - תפקיד ביצירת המשמעות של הטקסט , ושכל רכיב בטקסט - מלל , איור , תצלום וכו' - תורם את חלקו למימוש מטרת הטקסט . פעילות 11 בפעילות – שיחה בכיתה – כדאי להנחות את התלמידים לחשיבה לפני שהם מציגים את דעתם : מה הוסיף להם הסיפור על החצב ? כשלמדו על תופעת טבע – ממי או ממה למדו ? כמו כן כדאי לבקש מהילדים שכאשר הם מציגים את דעתם יביאו דוגמה מהשיעור האחרון על צמחים או

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار