صفحة: 171

הרקע ל " שיר העמק : " בערך בשנות ה-20 של המאה ה-20 נקנו רוב אדמות עמק יזרעאל בידי התנועה הציונית . הביצות שהיו בעמק יובשו , ויישובים החלו לעלות על הקרקע . תחילה עלה על הקרקע מושב העובדים נהלל , וזמן קצר אחריו - קיבוץ עין חרוד . אחריהם עלו על הקרקע קיבוץ תל יוסף , קבוצת גבע , מושב כפר יחזקאל ועוד יישובים רבים . לקראת סוף העשור השלישי של המאה ה-20 היו בעמק יזרעאל 22 יישובים , כ-50 אחוז מכל ההתיישבות היהודית בארץ באותה עת . הצלחת ההתיישבות העברית בעמק הטביעה חותם גם על הזמר העברי . בשירים רבים מאוד נזכר העמק - עמק יזרעאל הפורח . בתחילת שנות ה-30 הזמינה קרן היסוד ( זרוע של התנועה הציונית שנועדה לגיוס כספים ) סרט תדמית , שיציג את פניה החדשות של ארץ ישראל כביתו של העם היהודי , שבו משגשגת התיישבות חלוצית חדשה בכפר ובעיר . שמו של הסרט היה " לחיים חדשים . " בין היתר נראו בסרט חברי קיבוץ גבעת ברנר עוסקים בפעולות יומיומיות בבתיהם , בשדות , ברפת ובמקומות עבודה אחרים בקיבוץ . השיר שהתנגן ברקע ( חלק משורותיו השמיעו העובדים עצמם ) היה "שיר העמק , " שכתבו המלחין דניאל סמבורסקי והמשורר נתן אלתרמן . שניהם היו אז בתחילת דרכם המקצועית . השיר זכה מאז לעשרות רבות של ביצועים של מיטב הזמרים וההרכבים הקוליים בישראל . פעילות 3 המילה " נומה" מבטאת את הזיקה המיידית בין "שיר העמק" לבין שיר ערש המכוון לילדים ( אפשר להזכיר את " נומי נומי . ( " ההשוואה מרחיבה את קשת הרגשות שחש המשורר כלפי המקום שהוא חי בו , עמק יזרעאל : הקשר העמוק למקום הוא כמו הקשר בין הורים לילדיהם . האהבה והמחויבות להגן על העמק , הבאה לידי ביטוי בשורה " אנו לך משמרת , " ממש כמו ההבטחה המופיעה בשירי ערש רבים לילדים ( דוגמה מצוינת בשיר "שכב בני" שכתב עמנואל הרוסי ב- , 1929 סמוך למועד שבו נכתב "שיר עמק . " את המילים אפשר למצוא באתר זמרשת . ( פעילות 5 התמונה העולה מהבית היא של מפגש לילי בין שני אויבים שמסתיים בפגיעתו של אחד מהם . הצעה להרחבה שיכולה להתאים גם למתקדמים וגם למתקשים : אפשר לבקש מהתלמידים לבחור בית אחד מתוך השיר שמוצא חן בעיניהם במיוחד ולהגיב לו בכל דרך שנראית להם - מצגת המתארת את הדרך מבית אלפא לנהלל , ציורים או כל דרך אחרת . פעילויות 7-4 הפעילויות מתייחסות להתבוננות באיורים ונועדו לפתח את יכולת התיאור בעל פה ובכתב . פעילות 9 היא פעילות מתוקשבת ובה ייחשפו התלמידים לציורים נוספים ויונחו לכתיבה בעקבות ההתבוננות בהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار