|
صفحة: 168
משלב ההכנות ועד למדורה עצמה , ( המכתב עשוי לעורר התנגדות בקרב התלמידים . כדאי לנתב את ההתנגדות וההתמרמרות ליצירת טיעונים מנומקים בשיחה בכיתה ו / או בפעילות כתיבה . פעילות 1 התלמידים משתפים במנהגי החג שלהם ובפרט באופן הדלקת המדורות שהם מכירים או מעדיפים , וגם בחסרונות שהם מוצאים במנהג המדורות . השיחה מהווה הכנה ובסיס לדעות שהם יפגשו ויביעו בהמשך לגבי גודל המדורות ואופיין . כדאי להציע לתלמידים לספר על בחירת המקום למדורה , על נוכחות מבוגרים בהכנות ובהדלקת המדורה , על העדפותיהם בנושא גודל המדורה והתפקיד החברתי שהיא ממלאה , וכו . ' פעילות 4 א . זהו מכתב טיעון , אך המבנה שלו שונה מהסכמה הרגילה של טענה , נימוקים והוכחות . הטענה העיקרית במכתב " ) אפשר לחגוג גם אחרת ( " ! מוצגת לאחר הנימוקים , ויש נפח גדול גם להצעות לשינוי . ב . ההצעות לשינוי מקבלות מקום גדול יחסית במכתב . אפשר לשוחח בכיתה או בקבוצות על החשיבות של הצעות לשינוי כשרוצים לשכנע , ועל ההבדל בין פסילת הקיים והתנגדות ( גישה שלילית , ( לבין הבאת אלטרנטיבות על מנת לשנות ( גישה חיובית . ( כדאי לזכור שהתלמידים כבר עסקו במכתבי טיעון , למשל בפרק " ילדים משנים עולם" ( כרך 1 עמ' , 8 ובפרק " היה היה בארץ רחוקה" ( כרך 1 עמ' ( 165 פעילות 7 הזדמנות לדיון פתוח שהתלמידים יכולים להעלות בו טיעונים ודעות שונות , ולפתח את נושא תכנון המדורה תוך מענה לצורך הסביבתי והבטיחותי , ומבלי לוותר על חוויית המדורה . כדי לסייע לתלמידים המתקשים להשתתף בשיחה , אפשר לפרט את השאלה : כמה אנשים ישתתפו במדורה ? איפה היא תהיה ? היכן כדאי לחפש חומרי בעירה וכדומה . *** השיר "כשכולם סוחבים" הוא שיר הומוריסטי המתאר את הווי החג המוכר לילדים רבים . ככזה הוא כתוב בתיבול של סלנג וביטויים מעולם הילדים . פעילות 5 בפעילות זו עולה שאלה בנוגע לסיטואציה נפוצה בחיי ילדים ( וגם בחיי מבוגרים , ( ... לאו דווקא בהקשר של ל"ג בעומר – הקושי בשיתוף פעולה כשיש פרויקט משותף , כשלא כולם תורמים להוצאתו לפועל במידה שווה . איך מתמודדים עם זה ? האם לקבל את המצב כמו שהוא , לגנות את זה ש"עושה את עצמו , " או למצוא דרך שבה כולם יתרמו במידה שווה אך באופנים שונים ? את הנושא הזה הקרוב לעולמם של הילדים , אפשר לפתח בכיתה או בקבוצות .
|
|