صفحة: 13

קבוצות תלמידים יכולות לפעול יחד על-פי מהלכים אלה בין ביצירת טקסט משותף ובין ביצירת טקסטים נפרדים המבוקרים על ידי עמיתים . בהוראה של כל סוגה חשוב לעמוד על המאפיינים הייחודיים לה . לצד המידע הרב שמצוי בפרסום של משרד החינוך , אפשר להסתייע במאמר " סוגות עובדתיות בבית הספר היסודי" . בעת ההוראה של טקסטים עיוניים בכלל ושל טקסטים למטרות מידוע , תיאור והסבר בפרט , כדאי לבקש מהתלמידים להצביע על נושא הטקסט על ידי ניסוח משפט קצר המגדיר אותו . ברמת המטא כדאי לעמוד על מאפייני המבנה : איך בנוי רצף הטקסט , מהי החלוקה לפסקות ומה דרכי הקישור ביניהן . כך לדוגמה בכתבה עיתונאית סדר הפסקות אינו תמיד כרונולוגי ולפעמים מתחיל מהחדש וממשיך אל הידוע . אחד המאפיינים של טקסטים למטרות מידוע , תיאור והסבר הוא שימוש מרובה במושגים . על המורים לבחון את הטקסט ולהחליט , בהתאם להיכרותם עם התלמידים , אם אפשר לבקש מהתלמידים לאתר את המושגים בעצמם או אם מוטב להגדיר את הלקסיקון להבנת הטקסט לפני הקריאה . בספר מוצגים גם טקסטים למטרות טיעון ושכנוע המשתייכים לתת-סוגות שונות : למשל , מכתב של ילדה שהפנתה את טענותיה לראש העיר ( בפרק " ילדים משנים עולם , " ספר 1 עמ' , ( 10 קטע מדברי הרמב ) "ם בפרק " לפתוח דף חדש , " ספר 1 עמ' , ( 28 מדרשים על חשיבותן של נטיעות ( בפרק " שמחה ירוקה , " ספר 1 עמ' , ( 162-163 המשל " הנמלה והחגב " ( בפרק " עצלנים , " ספר 2 עמוד ( 147 ועוד . טקסטים למטרות הפעלה בספר כוללים כללי התנהגות . בספר משובצים גם טקסטים מפעילים הכוללים הנחיות והוראות . טקסטים אלה מאפשרים להמחיש לתלמידים את מאפייניו של הטקסט המפעיל : פנייה ישירה לנמען ; לשון הפנייה מותאמת לזכר ולנקבה כאחד - ציווי רבים ( קחו , ( סתמי ( לוקחים , ( שימוש בשם הפעולה ( הקטיפה אסורה ) או בשם הפועל ( יש להצטייד (; הקישוריות העיקרית בטקסטים מסוג זה סמויה ( מגולמת ברצף ההוראות (; לעתים , הרצף מודגש על ידי מספור רציף של ההוראות ; לעתים , סדר ההוראות מחייב לחלוטין , ולעתים - גמיש . ( על דרכי קריאה של טקסטים עיוניים ראו בהמשך המד"ל בעמ ' ( 48 15 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot _ Limudim / Chinuch _ Leshoni / TochnitLi / mudim / olamot 16 וולף , ד ' . ( 2001 ) ( עיבוד . ( סוגות עובדתיות בבית-הספר היסודי . בתוך : ד' וולף וד' הלוי-דרזנר ( עורכות , ( טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי ( עמודים . ( 43-54 משרד החינוך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار